1909-ben egy havas decemberi éjszakán- a Csend ucca 1 sz házban az Athenaeum Nyomda kottaszedő nyomdászának családjába 10. gyermekként egy kislány született , akit Stefi névre kereszteltek a tabáni templomban...(Készült ez a blog anyám és nagyapám emlékére...)
Article and photo copying is prohibited

2012. augusztus 10., péntek

VIADUKTVASÚT BUDAPEST ANNO 1900

1898-ban a Mikszáth Kálmán szerkesztette Országos Hírlapban megjelent hír: Bemutatták a terveit a Hungária körútra építendő viaduktvasútnak.1900- ban aztán ét is adták. Nem kis teljesítmény,ha arra gondolunk ,hogy a Baross téren hány éve bukdácsolunk deszkapalánkok és építőgödrök között és meddig fogunk még?!



Viaduktvasút

— Föld felett és föld alatt A "Magyar Mérnök- és Épitész-Egylet"-ben ma este Kádár Gusztáv
müszaki tanácsos ismertette a Hungária-körúton terve zett viaduktvasutat és a czinkotai helyiérdekű vasutnak az Eskü-térig való bevezetéséről készitett tervezetet. A felolvasó szerint mind a két vasut egymástól izoláltan is igen érdekes technikai alkotás lenne, egymással szerves összeköttetésbe hozva pedig, nagyszabásu technikai alkotás volna.


Budapest madártávlatból anno 1896

 Ha a viaduktvasut a nyugati pályaudvarral, továbbá a ferenczvárosi pályaudvarral és a czinkotai vasút folytatásaként tervezett földalatti vasuttal, ez utóbbi pedig a keleti pályaudvarral szerves kapcsolatba hozatnék, a székesfőváros lakossága oly közlekedési eszközt nyerne, mely személy-, podgyász- és postaforgalomra berendezve és az államvasutakkal
szoros forgalmi kapcsolatba hozva, egész Európa legtökéletesebb városi vasuti hálózata lenne. A felolvasó szerint e villamos üzemre berendezendő s a budapesti vasut-hálózatnak kiegészitö részét
tevö vasutak, amelyeken a vonatok 50 kilométer sebességgel fognak rohanni és állomásai egymástól
távol feküsznek, nem az utczai forgalom lebonyolitására fognak szolgálni, hanem gyors és folytonos összeköttetést létesitendenek az egyes városrészek, továbbá a pályaudvarok és a város belseje közölt.Szóval az ugynevezett távolsági forgalmat közvetitenék, még pedig ugy, hogy azok mentén a már létezö közuti vasutakra épen olyan szükség lesz,mintha ez a most tervezett vasut nem léteznék. E vasút hálózatnak a jelenlegi tervezetek szerint a nyugoti  pályaudvarnál, a vágóhidnál és az Eskü-téren fekvő három végpontja mielöbb összekötendő egymással. Az igy nyert kettős körbe, amelynek közös tagja a város kellö közepén vonul át, a székes főváros környékét behálózó cziczinális vasutak bekapcsolandók lesznek. Ha mindez megtörténik Budapest székes fővárosunknak belseje szoros és szerves kapcsolatba lesz hozva egyrészt a város külső kerületével, másrészt a város környékével is.




1 megjegyzés:

  1. Érdekes olvasni ezeket a régi írásokat...86 évesen, Nagyszüleim utazhattak is Pesterzsébeten élve a környéken pl a "Nyugoti"a "Vágóhíd" stb vonalakon, mivel Ők 1870-es években születtek... vagy pld a régi temetők... Pesterzsébeten a Vörösmarty utcai temetőben sok rokonom nyugodott, azóta az a Temető is megszünt, sok emlék fűz oda is, olvasom hogy a Nagytétényi régi temetőt szemétlerakó helynek használták, csodálat hogy ma mindezekről - a régmúltról - olvashattam. Köszönöm...

    VálaszTörlés