1909-ben egy havas decemberi éjszakán- a Csend ucca 1 sz házban az Athenaeum Nyomda kottaszedő nyomdászának családjába 10. gyermekként egy kislány született , akit Stefi névre kereszteltek a tabáni templomban...(Készült ez a blog anyám és nagyapám emlékére...)
Article and photo copying is prohibited

2017. július 6., csütörtök

JÓSNŐ A TABÁNBAN....


SZELLEMEKKEL  PAKTÁLÓ  PESTI  PYTHIÁK 

Jósnök ...  Nem  tudom,  Sziriusz  mester  hogy került közéjük, mert bizony, furcsán hangzik az, hogy'  „jósember". A csodadoktorság nemes  tudományába a javasnénikéken kívül még csak  bcle- kontárkodhatik egy-egy patkolókovács is, de a jóslásra való hivatottságot ne akarják elvenni ezektől  az  asszonyoktól,  akiket  éppúgy  meg  lehet  találni  a  lármás  pesti  uccák  bérházaiban,  mint  a csendes,  hangulatos  budai  uccácskák  ódon  kis házaiban.  Felkerestem  egy  párat  közülök,  hogy meggyőződjem  arról,  mint  látnak  bele  a  rég  elfelejtett múltba s mint  tudják előre a  kifürkészhetetlennek  hitt  jövőt.   Hallani  akartam,  hogy fogja  kiolvasni  a  megkevert,  háromszor  felemelt kártyából,  vagy  a  tenyeremből,  hogy  levelet  várok, vagy szeretettel gondol rám egy barna férfi; hogy  fog  sopánkodó  fejcsóválással  figyelmeztetni,  hogy  gonosz  ármány  is mutatkozik. 
Egy zöldséges üzleten keresztül a szép jövő fele 
Első  utam  a  Rózsa  ucca  volt,  ahol  bizony mindjárt  csalódás  is  ért.  Misztikus,  hátborzongató  helyet  vártam,  ahol  csak  félig  a  földi  emberek,  de  félig  a  szellemek  közé   tartozó  női árnyalak  fogja  távolba  látó  szemekkel   elsuttogni  jövömet;  e  helyett egy zöldséges üzleten kcrcsztütmcnve  egy  konyhai  minőségétől  megfosztott  „jós-szobában" kártyáját  keuergető, jól megtermett  asszonysághoz  jutottam.  Nem  tudtam,  mi  összefüggés   lehet  a  jövőbelátás  cs  a zöldségkercskedcs  között,  felhasználtam  hát  a kedvező  alkalmat,  hogy  rajiam  kívül  ott  vártak  még  vagy'  tizenöten  és  mentem   kecsegtetőbb  helyét  keresni,  ahol  jóval  előbb  kerül  a sor  rcám.  Így  jutottam  el  Budára. 
Aki tőlem akarja megtudni jövömet 
Kedves kis Tabáni házacska, fakorláttal ellátott folyosójával,  ahol  már  a  kapuban  azzal  fogadtak  a  lakók,  akik  láthatólag  élvezték,  milyen nevezetes  házban  laknak,  —  hogy:  ,.a  jósnőt tetszik  keresni,   ugy-c?"   Igenlő   válaszomra három   asszony   is   akadt,   aki  odavezet.  Itt már  nem panaszkodhattam. 
Volt  misztikus  félhomály,  pislogó  mécses,  leeresztett  ablkrodőny.  Félig  behunyt  szemmel jött  elém  egy  feketé  ruhába  öltözött,  túlvilággal,  szellemekkel  paktáló  pesti  Pythia.  Megkérdezte  nevemet  és  kért,  hogy egy-két nap múlva jöjjek  újra. Addig   ő  „magábamé!yed“   világosabban   megmagyarázva,   érintkezésbe   lép azokkal  a  bizonyos  tűlvilágiakkal.  Magamban azzal  a  profán  gyanúval   illettem,   hogy előbb tudakozódni  akar  körülményeim  iránt,  ezért meghatódott  komolysággal  azt  mondtam  neki, hogy vidéki vagyok, nem jöhetek még egyszer. Nem  tudott  tehát  mit  csinálni   és   kelletlenül bár.  de  mégis  leültetett.  £s  most  megkezdődött a  csoda.  Először  bizalmat  akarvá  maga  iránt ébreszteni,  nem  kérdezett  semmit,  csak  beszélt. Beszélt  húsz  év  múlva  történő  dolgokról;  úgy látszik,  abban  a  megnyugtató  tudatban,  hogy azt nem  tudom ellenőrizni. 
Elmondta,  hogy húsz évi házasság után clválok  (ezt  a  tenyeremből  olvasta  ki).   Hogy   mi összefüggés  van  a  tenyerem  és  esetleges  elválásom  közölt,  azt  nem  tudom  .  .  .  Arra  intett, hogy  óvakodjam  a  víztől,  mert  abba  könnyen belefúlhatok.  (Nem  ugrom  hát  a  Dunába.)  Elmondta,  hogy  ha  nem  vagyok  elég  óvatos,  ellopják  a  retikülömet  és hogy legyek  résen, mert különben  meg  fognak  csalni.  Mikor  ennyi  veszélyre  figyelmeztetett,   beszélgetni   kezdett  s közben igyekezett a jósláshoz szükséges „adatokat" megtudni.  Mikor  látta,  hogy  ravaszabb  vagyok,  mint  ő,  felhagyott  a  hiábavaló  kísérletezéssel,  de  tekintélyének  megmentése  érdekében jósolt  tovább,  megmondta,  hogy  nagyon  boldog leszek  és  hogy  mióta  élek,  voltam  már boldogtalan  is  és  még  mondott  ehhez  hasonló  csodálatos  dolgokat.  Most  már  tudtam  jövömet,  nyugodtan  távozhattam. 
Mi történik majd a politikában ? 
De  kint  az  elsözobájában  szétnéztem  mégis; szóba  elegyedtem   az  ott  várakozók  százával. Nemcsak  varrólányok,  kis  masamódok  voltak ott, akik  hallani  akarták,  hogy  mikor  jön  értük autójával  a  mesebeli  princ,  nemcsak  kis  gépírólányok, akik  szeretnék  tudni , ki szabadítja meg  őket  írógépüktől,  és  nemcsak  színésznők, akik  lehetőleg  riválisuk  bukására   kiváncsiak,- de  volt  köztük  egy  miniszteri tanácsos is,  aki épp  arról  tartott  előadást,  hogy  X.  Y.  városatya kéthetenként  jön  ide  és  kéthetenként  pontosan megtudja  előre,  mi történik majd  a  politikában, 
A  harmadiknál  a  Logody  uccában,  —  sajnos —  nem  tudhattam  meg  semmit  sem,  mert  meg csak  a  mindentudó  kis  kártyák  keverésénél  tartottunk,  amikor  egy  kis  incidens   lehetetlenné tette  a  folytatást.  Az  udvaron  kereszlüljött egy jámbor  levélhordó,  akit jósnőm  rendőrségi  közegnek  nézett,  ijedtében  összecsapta  kártyáit, s megkért,  mondjam  azt,  hogy  „zongoraórát  akarok  venni  önagysága  leányától. “  Mikór  aztán kiderült  a  sajnálatos  tévedés,  „őnagysága"  —, saját  szavai  szerint  —  annyira  felizgatta  magát, „kiesett a transzból" és nem tudta a jóslást folytatni. 
Egyelőre  megelégszem  hát  a  hallottakkal   és sohasem  fogok  a  Dunahídak   korlátjára,   vagy pláne  a  Turulmadárra  mászni... 

Zoltán Lia

Esti Kurir, 1925. május (3. évfolyam, 98-122. szám)1925-05-10 / 105. szám




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése