Magyar Nemzet 1985 szeptember 30
Mostanában
gyakran emlegetik a Tabánt. Nem tudom, fölépül-e a régen tervezett tabani
gyógyszálló, de ahogy újra felreppentették tervet, a Gellérthegy aljáig
elterpeszkedett gyönyörűséges tabáni kert melyéből feltámadott a romantikus
Tabán mélyre temetett emléke. Ami azért is hasznos, mert egyre kevesebben
maradtunk, akik valaha a tabáni zegzugos utcákat jártuk, a nevezetes vendéglők
tiszta borait, ittuk, hallgattuk a sramlimuzsikát, amelynek hangjai azokon a
régi estéken a Krisztináig is elhatoltak.
Akkoriban ugyan még nem beszéltek
vendéglátóipari „konglomerátumokról”,de a Tabán kellős közepén, a Kereszt
téren —, amely a földszintes viskók szorításában alig terjedt szélesebbre,
hosszabbra egy nagyobbacska szobánál — négy- kocsma nézett egymással farkasszemet:
a két Albecker, az Avar és a Mélypince. (A Mélypince helyszíne téves!)
Az egyik Albecker kapujában még
álldogált a „lámpás ember”, akinek dicső hivatása volt éjfél után hazakísérni a
részegeket. Zöld lombok nyúltak ki hívogatóan a kapuk fölött, nagy fakádjaikban
öreg oleander fák áltak őrt a bejáratnál. Vidám, házias hangulat uralkodott
ezekben az apró vendéglőkben, ahová még nem ért el a civlizáció — vagyis a
pestiek „budai kocsma” divatja, amit azon lehetett megérezni, hogy fehér abrosz
került ugyan az asztalra, de duplájára emelkedtek az árak és felére zsugorodtak
az adagok. Amit a Tabán derék kocsmárosai már azzal is megelőztek, hogy melegételt
nem szolgáltak föl, hidegből is csak kolbászt, meg efféléket. A vonzóerő ott
a tiszta, jó bor volt — no és a hangulat.
Előre kell
bocsátani, hogy Magyarországon nem volt igazi borkultusz. Amíg — főképpen Franciaországban
— a kisebb vendéglőkben maga a gazda, az előkelőbbekben a nyakaban díszes
láncot viselő „maitre d hotel” valósággal megvitatta a vendéggel, hogy a
megrendelt pecsenyéhez milyen bort igyon, s abból a fajtából melyik év szüretje
termette a megfelelőt, addig nálunk még a jobb helyeken is azt kerdezte a
„borfiú”: „Édeset, vagy savanyút
tetszik?” Palackozott bor nem volt divatban, csak a század fordulóján
kerültek az asztalra a pozsonyi Palugyai címkés palackjai. Hanem a budai és
óbudai kocsmákban, Kéhlinél, a Payerlinél, Behringernel, no és a Tabánban
megbízható, tiszta borok kerültek elő a pincéből: illatos sashegyi siller,
riziing az óbudai Aranyhegyről. Literével, félliterével —, már ahogyan a vendég
rendelte. Hát ez volt a tabáni kis vendéglők vonzereje is. No meg nem
utolsósorban a figyelmes gazda, aki elébb megmustrálta vendégeit és biztos
szemmértéke szerint hordta fel a pincéből válogatott borait.
Ilyen
gazdája volt a nevezetes Mélypincének, amely török időkbéli pincéjéről nyerte
cégérét. Krausz Poldi bácsi volt a
gazda, ő és felesége szolgálták ki a vendégeket — pincér nem volt abban az
établisszementben. Hanem ha íróféle, újságíróféle volt a vendég, Poldi bácsi
éppen csak lefutott a pincebe, felhozta a legjobb' borát — többé rá sem nézett
a többi vendégre. Az már az asszony' dolga volt. Poldi bácsi leült a vendégéhez
— és hallgatta.
Mert hát
olyan vendégei voltak, mint Bródy Sándor. Az ezüstfejű Bródy, korának
írófejedelme (és a női rajongók dicsőséges lovagja) volt Poldi bácsi bálványa.
Ha Bródy Sándor belépett a Mély'pince csepp udvarára, megállt ott az élet:
Poldi bácsi csak körülötte sürgött- forgott, majd otthonosan leült az asztalhoz
— és hallgatta. Mert Bródy nagy beszélgető volt és Poldi bácsi áhítatos
hallgató. Bródy itt mondotta el azokat a történeteket, amelyet masnap tárcában
írt meg.
De a sors
még az olyan nagy írókat sem kímélte meg, mint Bródy Sándor volt. A halhatatlanságnak ára van: az életet követeli
cserébe. Hogy mit szenvedett Bródy Sándor öregségében, betegségében, azt abból
az utolsó remekművéből, a Rembrandtból sejthetjük, amelyben a festő öregségét,
szenvedéseit írta meg. Vagy azoktól is tudhatjuk, akiket éjszakánként felvert
az iró Rudas fürdői szobájának ablakából kitörő üvöltő fájdalma, vergődése a
kór kegyetlenségével. Így egy napon Krausz Poldi egyedül maradt az ereklyeként
tisztelt asztallal.
De csakhamar megjött az „utód": Krúdy Gyula. Poldi bácsi azontúl rajongását átruházta Krúdyra.
Pedig Krúdy nem volt nagy' beszélgető, szerette azonban, ha valamelyik meghitt
„csacsenoló" hallgatja szűkszavú történeteit. Ilyen volt Oszkár bácsi, az
Az Újság gyermek- rovatának vezetője, akinek nevét azért is ismerték a pesti
gyermekek, mert időnként nagy plakátok hirdették, hogy ..az Állatkertben Oszkár
bácsi mesél”. Oszkár bácsi ott ült Krúdy lábainál a Rudas fürdő meleg
medencéjében — és hallgatott. Krúdy így érezte jól magát. Mint azután élete
utolsó szakaszában, Óbudán, ahol délelőttönként Pironcsák bácsival, a vén
halásszal borozgatott. Ez a Pironcsák nyáron bárkájával halászott a Dunán,
télen a tüzelőt hordta föl egyes uri- házaknál a pincéből —, de télen-nyáron
reszeg volt. Nálunk is ő hordta föl a fát, a szenet a pincéből az első
emeletre, valójában azonban a bátyámmal kettesben támogattuk Pironcsákot
megrakott kosarával úgy, hogy ő tulajdonképpen fölösleges volt. Pironcsák
egyébként nem volt olyan áhitatos, lelkes hallgatója Krúdynak, mint Oszkár
bácsi, vagy Krausz Poldi. Egy délelőtt mégis azzal tette le a tüzelőkosarat,
hogy síét: „Vár rám Krúdy úr a Kéhlinénél ...”
Én akkoriban
15 éves lehettem és a Krúdy neve mitikus áhítatot keltett bennem. Meghatódottan
kérdeztem: Pironcsák bácsi, szereti maga hallgatni Krúdy urat? Mire az öreg
rámnézett, nagyott csuklott és erélyesen azt válaszolta: ..Nem én!”
„Nem én!” —
bődült fel Pironcsák bácsi a viharban átkozódó Lear király módjára égnek tárva
karjait, ahonnan végleg lecsúszott az amúgy is lazán tartott fáskosár.
Dermedten néztem rá, megrendülve abban a tizenöt éves szép áhítatomban, ahogyan
Szindbád képét őriztem saját külön titkos Pantheonomban.
— Hát csak a borital
kedvéért jár Krúdy úr társaságába? — kérdeztem félénken és kiábrándultán.
Erre aztán
felvillantak Pironcsák bácsi ködös szemei. — Halászember nem iszik bort! —
tiltakozott élesen, de úgy. hogy majdnem eiszédül- tem a szálából áradó
alkoholos felhőtől. — Mert a halak, ha megérzik a bor illatát,elúsznak.
Ebben
maradtunk.
Krúdy a Kéhlitől
már nem tért vissza a Mélypincébe.
Poldi bácsinak meg kellett elégedni Márai Sándorral és velem, akik
akkoriban kezdtük elhanyagolni a Philadelphia Kávéház csendes éjszakáit és
langyos feketekávéját a Mélypince rizlingje kedvéért. Hanem Márai olyan
gyönyörűen tudott beszélni, hogy az öreg Krausz Poldi olykor a szemeit törölgette
ámulatában. Egyszer azután rajongását már nem tudta eltitkolni: „Maga olyan
szépen beszél. Márai úr, ahogyan a Sauer Emil zongorázik!” Mert abban az időben
Sauer Emil volt a legünnepeltebb zongora művész.
De ezek már a Mélypince végnapjai
voltak. Eltemették a Tabánt, Krausz Poldi, az írók rajongó barátja elbúcsúzott
a Kereszt tér feldúlt köveitől.Valahol az Izabella tér környékén talált új
helyiségre de az már nem volt a Mélypince. Pesti úrfik jártak oda,nem pedig Bródy Sándor, Krúdy Gyula, Márai Sárrdor.
Poldi bácsi szemében könnyek gyűltek, amikor sört csapolt hordó lopójához
szokott keze: vége a magyar irodalomnak!
Varannai
Aurél
DUTKA ÁKOS :TABÁN
…itt tanultunk mély pincék ködén
visszanézni Mátyás udvarába
és álomlátó fényt gyújtott a láz
emlékek közt bujdosó pohárba.
Itt kapott új értelmet a sors,
Krúdy Gyulának itt mesélt a mámor
s száz grádics odvas rejtekén
Poldi bácsi avas poharából…
A vén Tabánnak téres, hűlt helyén
magamnak én még múltról fütyörészek
s előttem ím a lankás pázsiton
Ünnepekre indul már az Élet.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése