KRÚDY GYULA ÓBUDÁJA
Nemere József (1966)
A Császárfürdőnél végződik az országút és ott elkezdődik az
Újlak nevű városrész. Ez a környék ugyan valamikor közigazgatásilag a
főváros harmadik kerületéhez, Ujlak-Óbudához tartozott, de felerész Újlakkal
együtt már régen a második közigazgatási kerülethez csatolták. Amikor azonban
elindulok Krúdy Gyula Óbudáját felkeresni, mégis a gyógyudvar hatalmas
platánfái alatt lépek be a múlt kárpitja mögé. A Császárfürdőt ugyanis
megemlített földrajzi helyzete dacára általában Óbuda kezdetének tartották,
talán azért, mert az előtte elvonuló Frankel Leó utcát valamikor Óbudai
főutcának nevezték. Bizonyság erre Halász Gábor 1935-ben írt, Vázlat Óbudáról
című kitűnő tanulmánya. Szerinte hol is kezdődik Óbuda? „Ahogy a Császárfürdőn
túljutunk...”
Császár fürdő anno
Krúdy Gyula Óbudája
tehát ott veszi kezdetét, ahol a villamos átrobog a József-hegyi forrástó
fedett részén a Császárfürdő szállodaépülete és a szemközti egyemeletes régi
ház között, amely eredetileg a Fekete Sashoz címzett vendégfogadó volt. A kis
tavat Nymphea thermalis tónak is nevezik – mint Kitaibel Pál hévvízi
tündérrózsáinak termőhelyét -, újabban azonban felvette legrégibb nevét a
bástyatornyokból átalakított Császármalom korából: most megint Malom-tó.
Rezeda Kázmér szép életében
(Krúdy regénye a szép Budapestről) a Császárfürdő a Választó Herceghez van
címezve. Az épülettömb nagyobb és kisebb udvarát körülvevő klasszicista
szárnyaival, a hozzájuk csatlakozó török kori fürdőcsarnokkal és romantikus
épületeivel nagy fürdőtelepet képez, amelyet szerzetesek vezetnek, mint
valami kolostort. A kávéházban és az étteremben, valamint a nagy gyógyudvart
körbefutó folyosón régente országra szóló mulatságok, híres Anna-bálok
zajlottak le, amelyekről oly sokat tudnak városhistorikusaink. Idény után
azonban elcsendesedik a társudvar, és az egész épülettömb a
biedermeier-romantika fátyola alól sárgállik elő. Ilyenkor a fürdőszálló
alkalmassá válik titkos találkákra, eljöhet tehát Késő Fáni, de Silvia is abba
a földszintes kis szobába, amely a kör alakú platánfákkal beültetett nagy
udvarra nyílik, ahol nyaranta a vendégek étkeznek. A Választó Herceg vendégszobái
bolthajtásos építkezésűek és vastag falúak, úgyhogy nyáron a legnagyobb
melegben is kellemes a bennük való tartózkodás, télen pedig melegtartók. Annak
a szobának a száma, amelyben Rezeda látogatóit fogadja, hogy az egykönnyen
elfelejthető ne legyen, numero 100. Ide kíséri Kázmér az óbudai jósnőtől jövet
Júliát is. Az igazi nevén szereplő fürdőszállóba igyekeznek téli alkonyatkor a
Hét Bagoly bűntudatos Józsiása és Zsófiája is. A Margitszigetről az
összetorlódott jégtáblákon kísérlik meg az átkelést a Dunán, amelyet még nem
lepett be teljesen az éjszakai köd. Jobbra Óbuda alszik sötétkék tornyaival,
szürke fedelű házaival, egy-egy piros ablak úgy mutatkozik a messziségben, mint
a boldog emberek tanyája. Szemben a Császárfürdő ódon épülete bújik meg a
homályban, mintha a legnagyobb kedvvel tűnne el a messziségben, a múlt
időkben... Amint a befagyott Duna-ágon mennének át Budára, felkeresni azt a
szobácskát, ahol először találkoztak, az egyre sűrűsödő ködben hirtelen megindul
alattuk a zajló folyam. Amíg úszik velük a jégtábla, először az óbudai
harangokat vélik hallani, majd az újlakiakat, pedig már valamelyik vízivárosi
torony közelében haladnak a Dunán. Zsófiát és Józsiást végül a Lánchíd budai
oszlopánál húzzák partra, miután az úszó jégtáblán megülték nászukat, mint a
vadkacsák.
Krúdy gyermekei :Ilona,Mária ,Gyula
és Zsuzsa
Krúdy gyermekei :Ilona,Mária ,Gyula
Krúdy Gyula valódi nevén is gyakran
látogatott el a Császárfürdőbe. Hűvös hajnalokon, kalandos éjszakai vándorlásai
után szerette fáradt tagjait itt a gőzfürdőben áztatni, pihentetni, miközben
Balassa Jenő, a Vígszínház „beugrásairól” híres művésze, a népszerű mesemondó
Basa bácsi és színiiskolai tanár szórakoztatta. Volt nap, amikor a gőzfürdőben
nem pihente ki magát eléggé, ilyenkor befeküdt, ha az történetesen szabad
volt, a 100-as szoba bolthajtásai alá, az István-kápolna reggeli harangszavát
hallgatni. Közel van ide ugyanis a hozzá csatlakozó kórházépülettel Szent
István kápolnája, amely kis középtornyos klasszicista homlokzatával Hild
József tervei szerint épült. A kápolna harangszavát Krúdy margitszigeti lakos
korában is jól hallotta. Átlengett az a Dunán József főherceg volt nyári-laka
ablakába. A „kastély” egyemeletes, sárga épület volt, mely az egykori
premontrei templom magas romfalához volt tapasztva. Az épület bizony nem volt
kastély, csak szerény lakóház, és csak az ablakai voltak kastélyos nagyságúak.
(A Margitsziget egyébként régen szintén Újlak-Óbudához tartozott.)
Bródy Sándor vidéki olvasói, a rajongó,
regényes hölgyek, ha Pestre jöttek, szerettek a Császárfürdőben és ott
leginkább a 100-as szobában megszállni. (Krúdy Gyula: Bródy Sándor, vagy a nap
lovagja.)
Ilyenkor Sándor bá’ esténkint meglátogatta
őket, és amint végigment a homályos, hosszú folyosón, olyanformán nézegette az
itt-ott már ajtó elé készített csizmákat, cúgos lábtyűket, női cipőket, mintha
a lábbelik minőségéből egész élettörténeteket akart volna kitalálni.
Török Gyula sebzetten, betegen menekült a
Császárfürdő kis földszinti, kertre nyíló lakosztályába. Az elismerés, amely
azelőtt esztendőkig elkerülte és a hőn áhított, de sokáig késlekedett irodalmi
sikerek perzselő, vakító napfényként hirtelen szakadtak harmincesztendős
fejére. Török – aki szakállt viselt, mint Keleten az urak – elszegényedett
nemesi családból származott. Érvényesüléséig a büszke emberek lemondásos, magányos
életét élte. Szíve nem is bírta el a lármás, követelődző, kegyetlen
nyilvánosságot, a hajszát, a dicsőség lázát. Csakhamar megpróbált visszamenekülni
a nyugalomba és magányba, de már késő volt. Úgy esett el, mint egy rajongó,
Mekka falánál. Krúdy Gyula akkor már a Margitszigeten lakott. Szakállas Török
című karcolatát (1918) az alábbi sorokkal fejezte be.
„Az özvegy őszi Margitszigetről, ahol az októberi boldogtalan fák alatt meghallottam a szakállas Török halálát, a sárga lombok
alól, a nagy vizen át, reszkető, öreges
ködben hosszan átnézek a
Császárfürdőre, ahol Török Gyula a halállal kezet
fogott. A régifürdőépület és emlékkönyves környéke most tűnik fel, mint az a hely, ahol romantikus magyar írónak méltóan
befejezni lehet életét. A fehér rámás apró ablakok, az oszlopos kastélyos falak, bíborpiros szőnyegek, tágas folyosók, emlékezetesen csendes
szobák, ahol a falakból régi, múlt századbeli asszonyok zokogása hangzik, a
csörgő, száradó kertek, ahol már annyi regényes fiatal szív várta a halált;
látták a magyar írót meghalni. A sárga falaknak mindegy, hogy ötven, vagy tíz
esztendővel hosszabb, vagy rövidebb az idő. S az ajtózárak
már akkor sem voltak a legbiztosabbak a halál előtt, amikor én laktam ezen a
helyen, és az őszt figyeltem a fürdő sétányain és szívemben. Valamely furcsa
véletlen folytán meg tudtam szökni az elmúlással barátkozó helyről, de szegény
Török szelídebb és gyöngédebb volt, mint én. Halkan beleegyezett az őszi
halálba.”
A Császárfürdő platános nagy társasudvarán
vagy Duna-parti parkjában, a fából épült vendéglő és a zenepavilon körül, a
kényelmes fehér padokon köszvényes öreg Krúdy-hősök találkoznak rég
elvirágzott hölgyekkel, egykori imádottjaikkal. De járnak ide fiatalok is. „A
Császár-fürdő parkjában valaki szórakozottan olvas piros kötéses könyvet, az
ember megemeli kalapját, és hódolattal üdvözli a szív fölé tűzött piros rózsát.”
(Budai útmutató.) Bár lágymányosi ifjú valék, több mint fél századdal ezelőtt
én is gyakran időztem a Császárfürdőben. Abban az időben a divat szerint
öltözködtem, egyáltalán, divatos életet kívántam élni. Dr. Bányász László
tanárom jóvoltából híres mesterektől, Fodor Károlytól és Santelli Italótól
tanultam vívni, és Zubovics Fedortól sajátítottam el mindazt, amit a Kirner –
és a Henteller-pisztolyok használatakor tudni kellett. Ami pedig a fő, a táncra
és az illemre Mazzantini Luigi oktatott, Fő utcai intézetében a legszebb és a
legkedvesebb segédtanárnő, Dörgei Erzsi egykori operaházi szólótáncosnő
közreműködésével. Szóval a divattal jártam. És a Császárfürdő akkor divatban
volt. Ha szép volt az idő, a Duna-parti sétányon korzóztunk, ha borús volt,
vagy esett, a csász. és kir. 4. számú bosnyák ezred zenekara hangversenyének
hangjánál a társasudvarban sétáltunk a zenepavilon meg a faszerkezetű nyári
vendéglő körül. A piros fezes bosnyák katonazenekartól megtanultam az összes
Waldteuffel-keringőket kívülről fütyülni, és mindig roppant csodálkoztam azon,
hogy amikor a vörös hajú Irmával beszélhettem, a torkomban hangosan dobogó
szívem nem ugrott egyenesen a zöld szemű leány lába elé. Ekkor vettem meg az
1863-ban megjelent Császárfürdő-albumot, amely hosszú évtizedeken át hűségesen
elkísért változatos életutaimon. Majd olvasgattam Nagy Ignác 1845-ben megjelent
Magyar titkok könyvében a Ferdői kaland című fejezetet. Ebből megtudtam, hogy
a Császárfürdőre Duna-parti főbejáratának homlokzatán, a két ölnyi magas
erkély fölött biedermeierék korszakában ez a felirat volt olvasható:
Császárferdői kéjhely. Ebből a könyvből azt is megtudtam, hogy 10 krajcár volt
akkor a gőzhajó viteldíja Pestről a Császárfürdőig. Nagy Ignác kortársától,
Lauka Gusztávtól, mégpedig annak Császárfürdői kaland című 28 strófás verséből
tudom továbbá, hogy a nyitott omnibusz viteldíja 1 hatost (6 krajcárt,
lesexerlit) tett ki a Magyar király szállodától (a mai Vörösmarty téren volt)
ugyancsak a Császárfürdőig (a hajóhídon át). Én az Átlós útról (ma Bartók Béla
út) 20 filléres átszállójeggyel utaztam először a Császárfürdőbe – persze már
villamos-vasúton. (Mindezt azért mondom el, mert amikor elmerülök a múltba
Krúdy Gyula Óbudáját bejárni, egyszersmind felidézem az én emlékeimet is a
régi Óbudáról, szóval ilyenkor elhessent ifjúságom lába nyomát keresem.)
Hevesi Lajos, a múlt század hetvenes
éveiben számos budapesti „karckép” írója, egyik cikkében annak a
meggyőződésének adott kifejezést, hogy Óbudát négyszínű, mégpedig
fekete-fehér-barna-kék zászló használata illetné meg. Lakosságát ugyanis ez a
zászló jellemezte volna a legjobban, amennyiben a fekete szín jelzi a lőpormalmok
kormos arcú munkásait, a fehér a molnárokat, a barna a „braunhaxler”
szőlőmíveseket, halászokat és csónakosokat, végül a kék szín jelzi az
indigóskezű kékfestőket. Krúdy Gyula már nem tudta Óbuda lakosságát ilyen
egyszerű módon osztályozni. Időközben bizony megszüntették a Filatorigát
közelében és az Arany-hegy tövében a puskapormalmokat, a munkások – mi egyéb
maradt nekik hátra – elszéledtek más pályákon keresni meg mindennapi
kenyérkéjüket. Lassacskán a vízimalmok is eltűntek, de lebontották a Zsigmond
téren a Gyártelepi és a Kolossy téren a Lujza gőzmalmokat is. Krúdy tehát molnárral
nemigen tudott találkozni Óbudán. Vízimalmot sem lelvén, egy ilyet csak arról
a fafaragásos domborműről írt le, amely a hosszú, görbe Lajos utcában
díszelgett a 150. számú, klasszicista homlokzatú, egyemeletes ház kapuján.
(Az épület a második világháborúban elpusztult, de a dombormű szerencsére
megmaradt, azt ma a Budapesti Történeti Múzeumban őrzik.) Krúdy szerint a
faszobrász igen akkurátusán ábrázolta a malmot és mindazt, ami hozzá
tartozik, csupán a Jóistent és a molnárt felejtette el kifaragni. „De tudjuk,
hogy a jó Isten az égből vigyáz az óbudaiakra, míg a vízimolnár odabent van a
malomban és menyecskét ölelget, mint a régi molnároknak ez szokásuk volt.”
(Ódonságok városa) Majd az óbudai hegyoldalakra telepített gyönyörű szőlőket
irgalmatlanul kipusztította a filoxéra. Ezzel a „braunhaxler” szőlőmívesek
napja végleg leáldozott. (A szőlőkapásokat a halászokat és csónakosokat egyébként
nem azért nevezték barnalábúaknak, braunhaxlereknek, mert mesterségüket
többnyire mezítláb űzvén, lábuk megbarnult – másutt is vannak ilyenek, mégsem
nevezik őket barnalábúaknak -, hanem mert német anyanyelvű őseik egykor barna
lábszárvédőt, „kamásnit” viseltek. Ugyanis a trinitárius kolostor, miután II.
József feloszlatta a rendet, „kórkatonaház” lett, vagyis katonai kórház és az
osztrák ármádia veteránjainak otthona. A rokkantak egyenruhájához barna
posztóból készült, térden felül érő lábszárvédő tartozott. Sok közülük az
óbudai lányokból választott feleséget, és házhelyet kapván, Óbudán telepedett le.
Megkülönböztetésül ezek és leszármazottaik kapták a „braunhaxler” elnevezést,
a hajdan viselt egyenruhadarab után. A szőlőkapások és vincellérek, ha már
egyszer értettek a borhoz, elmentek pincérnek, kocsmárosnak, csaposlegénynek
vagy pincemunkásnak Budafokra, és egykori szőlőskertjeikben gyümölcsöt termesztettek,
de a szüreti mulatságot minden ősszel, még sokáig megtartották. Ami pedig a
halászokat és a csónakosokat illeti, az óbudai hajógyár kiépülésével, a
gőzhajóforgalom növekedésével kihaltak azok is. Alig maradt belőlük hírmondó,
azonban egy részeges csónakos, bizonyos Drapcsik nevű még sokáig evezett a
Dunán. Krúdy Zsuzsa elbeszélése szerint, amikor a Margitszigeten laktak,
hívásra Drapcsik mindig kikötött a parton, és átevezett szüleivel Óbudára
bevásárolni. Szóval Krúdyék úgy vitették magukat Drapcsikkal a Dunán, akár
Lajos bácsival, a fiákeressel a szárazon. Ezt a csónakost Krúdy Gyula
szerepelteti ugyan más írásaiban is, mégis Dunai életmentő című remek
beszélyével tette halhatatlanná. Az utolsó óbudai halászokról pedig Krúdy Gyula
például a következő sorokat írta: „A halászok hálói még néha
ellengedeznek a folyamban, de többnyire csak hullát fognak, amelyet Szentendre
felől kormányoznak az Óbudaiak nyakára. Plébániai sekrestyésnek kellene lenni,
hogy az ember ne káromkodjon, ha potyka helyett egy összekötőhídról való
életunt kerül a hálójába.” Ami végül a kékfestőket illeti, azokat a feltörő
kapitalizmus fosztotta meg mesterségüktől, önállóságuktól. Elmehettek más
pályára, vagy Goldbergerhez kizsákmányoltatni magukat. Velük Krúdy már csak
elvétve találkozhatott, mert írásaiban alig említi őket, holott irántuk is,
mint azt egykori Felvidékünk kékfestőivel szemben tette, bizonyára
rokonszenvvel viseltetett volna, annak emlékére, hogy kisdiák korában
kékfestőlegények mentették ki a Poprád dermesztő vizéből, amikor korcsolyázás
közben egy halászléken át a jég alá pottyant.
Hevesi példájára Krúdy mindezekért nem
tudhatta Óbuda lakosságát csoportokba osztva általánosító módon jellemezni, ő
mesteri tollával inkább egyes alakokat ábrázolt, végeredményben így sikerült
neki Óbudája lakosságáról valóban tökéletes képet alkotni. Szerette Óbuda
sajátságos figuráit, mint csodabogarakat, tolla hegyére tűzni. Mint ilyen
csodalény, itt van mindjárt az óbudai jósnő. „Általában e korszakban szokás
volt, hogy bizonyos kérdések megoldását Óbudára vitték, mint a korabeli hölgyek tanúskodhatnakebben az ügyben. Igen
felvilágosodott, a különböző babonáktól csak kicsit félő és vidám kedélyű úrhölgyek keltek útra a
hidakon át (jó volt a Lánchídon menni), hogy egy kártyavetőnőt meghallgassanak,
aki a Vörösvári út egy mellékutcájában lakott. Egyik asszonyság a másiknak
szolgált az illető címmel, mindenféle álmok, boldogtalan érzések és lelkibetegségek
ellen jó volt a kártyavetőnő. Eljártak ugyan a háború előtti hölgyek a
különböző nevezetesebb templomokba is gyónni, de a kártyavetőnőhöz is
elmentek, ha valami nem volt egészen rendben az állapotukban. A lelkeknek a
feszültségét ugyan enyhítette a gyónás, amennyire az ilyen enyhülés egy
álvallásos korszakban lehetséges, amelyből aztán a világháború fakadt: de a
babonákat, a mindenkiben rejtőző babonákat mégiscsak az óbudai asszonysághoz
vitték. Pláne szerelmi ügyekben mindig merev állásponton tartózkodtak a
gyóntatóatyák, míg az óbudai asszony könnyebben adott útbaigazítást a legtitkosabb
szerelmi ügyekben is. Csak emlékezzenek kissé a ma már tiszteletre méltó
életkort élt hölgyeink, hányszor szaladtak át a hídon a kártyavetőnőhöz, amikor
nem tudtak más megoldást találni.” (Rezeda Kázmér szép élete.) Júlia és Rezeda
a tarkabarka, vidékies boltokkal cifrázott, idegen képű, alig fővárosi
arculatú emberek jövésével-menésével mozgalmas Flórián téren találkoznak. A
Szőlőskert utcába mennek girbegurba, kövezetlen utcákon át, amelyek csókra,
ölelésre csábítják az itt megforduló kirándulópárokat, mert a gyalogjáró igen
keskenyre van szabva, így két ember csak szorosan egymáshoz simulva mehet
tovább. Magányos terecskén csak egy kecske mekeg magában, őrzői messzire
elmentek. Szőlőfürtös kiskocsmák piros terítékes udvarba, gesztenyefák alá
invitálják a kirándulókat. A Szőlőskert utcában aztán félig földbe süppedt, az
aranjuezi szép napokat, ifjúságot, kacajt, szerelmet régen elfelejtett házikó
zöld kapuja nyeli el Júliát. Itt lakik a kártyavetőnő. Rezeda a mesebeli
házikó előtt vagy fél óráig várakozik. A házikón nem jelzi semmi, hogy ott benn
csodák történnek, még a macska se mutatkozik...
Natália, a hűtelen kis komorna Henrikhez
menekült egy óbudai utcácskába. (Asszonyságok díja.) Milyen volt ez a kis
utca? Henrik néha elment Óbudáról, és napokig bezárva felejtette Natáliát
abban a kis szobában, amelyet itt béreltek. Natália étlen-szomjan várta
szerelmesét, a függöny hasadékán megfigyelte a járó-kelő embereket, görbe
testtartású, gondterhelt óbudaiakat, bóbitakalapú asszonyságokat, fésületlen
lányokat, földön mászkáló gyerkőcöket, kapuk alatt hosszadalmasan tereferélő
vénasszonyokat. (Vajon miről tudnak olyan sokat beszélgetni, amikor a tél
biztosan elviszi őket? – gondolta magában Natália.) A bezárt szobában hallotta
litániára megkondulni a harangokat; látta az ablakon át a sekrestyést kék szoknyában,
összefont kézzel mendegélni, de hirtelen megállott, ha kövér asszonyt látott
elhaladni és ájtatos szemeit felfordította; a Flórián-szobornál szabadságos
katonák dévajkodtak, zsebre dugott kézzel állott a csirkefogó,
papagájtotyogással mendegélt az öregasszony, míg a fiatal lányok, akik a
Flórián téren feltalálhatók, többnyire lovaglópálcával a kezükben sétálnak,
amely jelvényt barátjuktól, az óbudai tengerésztől kértek kölcsön; „ah,
hányszor elnézte Natália bezárt szobájából a helybeli nők élnivágyó kedvét,
tolakodó mohóságát, szerelemre, ruhára, cipőre, harisnyára vágyakozó
szemét...” A legutolsó követválasztás
ringy-rongy plakátmaradványaival díszített deszkakerítések mellett öreg
koldusokként, vén papucsokként ócska télikendőkként, szürke, szemétdombi
kályhacsövekként vonultak hazafelé szüleik, inarogyott apák és anyák, akik bár
egész életükben mostak, maguk mindig a legszennyesebb ruhában mutatkoztak. És
ezeknek az embereknek az ajkáról mindig csak a nyomor üvegcserepes, szakadt
cipős, másvilágias siránkozása, rikácsolása, dühe hallatszott. Ilyen volt tehát
az óbudai utca, amelyet a függöny mögött lapulva figyelt Natália, amíg a kis
házak bedőlt kéményei gyengén füstölögtek az esti égbolt alatt. Palacki,
Natália szerelmesének, Henriknek gonosz szelleme, ez a pesti kávéházi románcokból
való figura, őszi borulatban, amikor keserűen, de mégis aranyszínekben pompázva
hervadt a Margitsziget, a zárda romjai között mindenféle óbudai történetkékkel
mulattatta Natáliát.„...A Flórián-szoborról azt tudta Palacki, hogy
a részeg pestiek, akik a környékbeli kocsmákban ittak kora délután óta, estefelé
rendszeresen felmászni szeretnének a szoborra. Ámde vigyáz a rendőrség. Még
Hérok, a legügyesebb póznamászó sem tudott itt nagyobb eredményt elérni, mert
többet ivott a megengedett harminc cseppnél a Kéli borából.” Eljött azután a
nap, melynek délutánján, miután Natália pénzecskéje már elfogyott, a mérges
házigazda kidobta a szerelmeseket szobácskájukból. Ez este egy kiskocsmában
üldögéltek. „...Henrik kétségbeesetten nézett maga elé, míg Natália úgy
megijedt, hogy gondolkozni sem tudott. Mi lesz? Mintha hófúvás kerekedne
odakünn a sötét ablakok mögött! A hegyek közül előront a
szél és végigszáguld a Lajos utcán, megpróbálgatja a rozzant kapukat,
túlkáromkodja az alsónadrágos házmestereket, torkon ragadja a bundás rendőrt és a Vörösalsót bezárja Anton, a hórihorgas csapos...” „Az
óbudaiak korán aludni mennek. Legtovább van ébren egy elmebeteg öregúr,
aki hátrafont kézzel, egy züllött kis kutya társaságában sétálgat a zsidótemplom
környékén, és hosszú, sovány árnyéka rávetődik az ablakokra, amelyek
mögött asszonyok s lányok vetkőznek. Ezen ártatlan passzióját az öregúrnak
már megszokták az óbudaiak. Elviselhetőbb, mintha felgyújtanák a háztetőket.
Tehát csak az öreg Siketánc volt még ébren Óbudán, amikor Palacki és Henrik
Natáliával elhagyták a Vörösalsót. A szél panaszosan bújkált a kutyaszorító
mellékutcácskákban, mintha nem találná meg a kijárást a sötét palánkok, szemetes
udvarok, földhöz nőtt bús házikók közül...”
Mindig sok hangulatos
kiskocsma és sok jó hírű kisvendéglő volt Óbudán, ahol mindenütt jó bort
mértek, és jól főztek. Krúdy Gyula gyakran emlékezik meg róluk, amikor is hajlamos
az óbudai bornak különös hatást tulajdonítani. (Lásd Kéli „nyolcvanas” borát
mint csodálatos erőforrást az Asszonyságok díjában.) A nagy író véleménye
szerint tulajdonképpen a tél elején a legjobb a borital. „Ez a bor legszebb
életkora, mert ekkorára megtisztul mindenféle hibájától, zavarosságától, rossz
erkölcsétől, mint az ember, amikor nagykorúvá lesz. Ilyenkor legemberebb a
bor, mert egészen hozzáalkalmazkodik az emberhez, aki fogyasztja. Nyáron, melegben
a legtisztább bor is okozhat főfájást. Tavaszkor a legtöbb ember
hajlamos a pattanásokra, amelyeket a borfogyasztás még jobban fokoz.” Ezt
Kálnay László mondja – az egykori nyíregyházi ügyvéd, aki nagy
szerepet játszott Krúdy életében, amiért írásaiban sokszor szerepelteti, többek
között Szomjas Guszti néven is —, a hegy lábánál fekvő Barnalábnak (óbudaiasan
mondva: Braunhaxlernek) nevezett vendéglőben. Barnaláb a Hegy és a Temető
vendéglője, ugyanis a hegyről jövet mindenki ide szokott betérni, a temetőből
jövet is ide gyülekeznek a gyászolók. (Etele király kincse.) Kálnay Laci
azután így folytatja. „De késő ősszel, mondom, borongós, télhajlamos, bús
időben, amikor már érezni a háztetők felett lógó hópelyhek szagát, a legtöbb
ember magában hordja az időjárás melankóliáját, mélabúsan kel és nyugszik a
nap, korán ébred a hűvös holdvilág, a szellő fújdogál a temető felől, annak is
megfájdul néha a szíve, akinek arra különösebb oka nincs: késő ősszel a bor az
egyetlen, ami megvigasztal a csalódásokért. Mert a merengő költészet kiment a
divatból a tizenkilencedik századdal együtt...” Krúdy Gyula egyszer
hosszabban, máskor rövidebben írja le az óbudai kocsmákat és vendéglőket.
Milyen volt például és hol volt az a Gindele vendéglő, amelyet Krúdy két
művében is vázolt, csak röviden pár sorral, de találóan? Rezeda Kázmér szép
élete szerint a Gindele az óbudai hajóállomás közelében van. A fehér terítékes
kisvendéglőben nincsen semmi más, csak egy öreg pincér és néhány vadászkép a
falon. A Budai útmutató szerint az óbudai zsidótemplomon túl Gindele kocsmája
nyáron paprikás csirkével vár, és öreg urak üldögélnek az asztalok körül,
akik már mindent elfelejtettek.
Mint már hangsúlyoztam,
a Margitsziget azelőtt a főváros harmadik kerületének tartozéka volt. Régente
is Óbudához tartozott, s amikor Pest és a budai részek egyesültek, a Margitszigetet
ebbe a házasságba Rexa Dezső szavaival elmondva: Óbuda hozta magával gyönyörű
jegyajándékul. A Margitsziget tehát, bár ma a XIII. kerülethez tartozik,
Krúdy Gyula Óbudájának elválaszthatatlan része. A nagy író 1930-ig, kevés
megszakítással több mint másfél évtizedig élt és írt az egykori Nyulak
szigetén.
A Margitsziget akkor a főhercegi nyárilakkal,
szállodáival, vendéglőivel, kaszinójával, ásványvízüzemével, a tizenkilencedik
században telepített terebélyes fáival, középkori romjaival, a múlt század
nyolcvanas éveinek divatja szerint épült fedett sétányával, lófogatú
vasútjával, gyönyörű Margit – fürdőjével, 37 méter magas víztornyával,
csónakházaival, rózsakertészetével, gazdasági épületeivel, bérvilláival és
üzletsorával a főváros kellős közepében önálló fürdőváros, egy külön kis világ
benyomását keltette. Az elsoroltakból – amit nem tartottak még elavultnak, és
ezért addig nem bontottak le – a második világháború iszonyú zivatarában sok
minden elpusztult. Eltűnt a volt főhercegi lak, amelyet József nádor emelt
1800 körül az egykori premontrei, illetőleg ferences apátsági templom és
kolostor romjain. A nyári lak Schönbrunn-sárga falán fehér márványkéz mutatta
az 1838-as árvíz magasságát. Az épület előtt, a hatalmas hársak lombsátora
alatt – körülbelül ott, ahol most az autóút vezet – haladt el majd hatvan évig
a lóvonat, amely a Margitsziget két csúcsát kitérőkkel ellátott, egyetlen
sínpárral kötötte össze. A tizenhat üléses, nyitott
oldalú, ernyős és függönyös kocsit egy kis ló vontatta mindig lassan és
kényelmesen, hiszen akkoriban a Margitszigeten senki sem sietett. Ez volt létesítésekor,
1871-ben az első és 1928-ban, megszüntetése évében az utolsó lóvasút Európában.
Lebontották azután a harmincas évek elején – miután Szép Ernő mint
„szigetlakó” versben és prózában meghatottan elbúcsúzott tőle — a fedett
sétányt is. a kisszállók, a bérvillák,
a gazdasági épületek nagy része az üzletházacskákkal együtt, a nádori kerti
lak sorsát osztva, a háború áldozatai lettek. A háború után eltűnt az 1870-es
években Ybl Miklós tervei szerint épült Margitfürdő is. A napisajtó évekig foglalkozott
vele, míg az illetékesek hosszasan azon tanakodtak, mitévők legyenek a romos,
rendkívül értékes bontási anyagot tartalmazó épülettel. A huzavona hirtelen
vége halálos ítélet volt: lázas sietséggel lebontották a sérült Margitfürdőt.
Ez a váratlan elhatározás nagy feltűnést és nem kisebb meglepetést okozott,
mind a hírlapok hasábjain mind a közönség körében. Így tűnt el ez a szép
műemlékünk, a Margitsziget világszerte ismert és csodált kincse... Negyvenöt
után – mint a nagyszálló – felépült ugyan néhány a régi épületek közül is,
főleg azonban sok új létesült a Margitszigeten. Bizony, ott sok minden
megváltozott, az a Margitsziget tehát, amelyet Krúdy Gyula ismert, már a múlté,
és ma már csak emlék.
Az Emeletes lak a Duna mentében – ahogy
Krúdy a volt nádori nyári lakot nevezte – egy évtizeden át volt otthona a nagy
írónak és családjának. Ebben az épületben lakott persze más is, egy időben
különösen csodadoktorok kedvelték, és akadt, aki tánciskolát tartott benne, az
emelet teremnagyságú szobáiban pedig divatos volt kardpárbajt vívni. A lakóépületet
egykor, az empire ízlésnek megfelelően romfalhoz, középkori templomhomlokzat
maradványához támasztották. Az a kis fal, amely a bombatámadások után Krúdy
Gyula margitszigeti lakóházából megmaradt, most is a templomromokhoz támaszkodik.
A romfalon egy érctábla felirata arról tudósít, hogy Krúdy Gyula ezen a helyen
élt és írt egy évtizeden át. Az emléktáblát a Hazafias Népfront XIII. kerületi bizottsága helyezte el 1958-ban, a nagy író
születésének nyolcvanadik évfordulóján.
Immár régi ez a kedvenc légvártervem: építsük fel újra Krúdy Gyula margitszigeti lakóházát! Ahonnan egykor
kitiltották, éljen ott emléke sokáig, örökké! Legyen könyvtár, múzeum,
előadóterem az új épületben, amely egyúttal a megalakítandó
Krúdy-emléktársulat székháza is lenne. Az itt létesített Krúdy-könyvtárba
hordanánk össze a nagy író könyveit, teljes, hatalmas életműve szétágazó,
összes kiadásait. A Krúdy-házban esetleg helyet lehetne adni azoknak a
kortársainak – Bródy Sándor, Hunyady Sándor, Kárpáti Aurél, Lestyán Sándor,
Molnár Ferenc, Salamon Ödön, Szomory Dezső és mások emlékének -, akik szintén
„szigetlakók” voltak egykoron. De hagyjuk ezt, hiú ábránd csupán!
Az emléktábla leleplezésekor az időközben
elhunyt ifjabb Krúdy Gyula megmutatta annak az ablaknak a helyét, amely mögött
atyja – írás közben néha elmerengve, falatozva, iszogatva – oly gyakran s
hosszan rótta apró betűs, lila tintás sorait. Korábban már Hargitay István, a
hű kísérő, a kitartó cimbora, a Huszár és Garabonciás is megemlékezett arról a
bizonyos zöld zsalus ablakról. „A zsalugáter, amely az
elhagyott szülőföld és egy régi ház felejthetetlen hangulatát varázsolta
vissza, nemcsak a napvilággal takarékoskodott, hanem gondos őrzője volt
egy-egy sonkacsontnak is, amelyen még bőségesen találhatott a szentesi
csillagos bicska jóízű faragnivalót, továbbá egész vagy fél rozskenyérnek, s annak a sötétzöld üvegnek, amely hasonlatos volt a bibliabeli özvegy
asszony olajoskorsójához, mert nem volt olyan reménytelen nap, ami felett ez az
üveg ne diadalmaskodott volna. Amint ez a készlet az ablak közül az asztalra
került, az engedelmesen rohanó toll udvariasan visszavonult a teleírt
többrendbeli árkussal együtt, mint aki jó iskolába járt, és tudja, hogyan kell viselkednie.
Ilyenkor eltűntek az állandó vendégek és a nélkülözhetetlen pajtások is, akik
álomban és valóságban egyaránt elmulattatták az előkelő házigazdát. De azért,
csak úgy fél szemmel, az utolsó papírlapra pillantott, és a számozás
vigasztaló könnyedséggel örvendeztette meg. A legfelső árkuson lévő szám azt
mutatta, hogy az elkészült kézirat túlságosan is kielégíti valamelyik
szerkesztőt, akinek Szücs pátri hosszadalmas és különös ebédje leírását
megígérte.”
Kárpáti Aurél is felnézett valamikor arra
az ablakra. Ezért írta Krúdy Gyula pályakezdésének huszonötödik évfordulóján
közzétett cikkében a következő sorokat: Ott lakik a Nyulak szigetén, egy vén
kúria öles falai között, amelynek padlója valamikor főhercegek léptei alatt
csikorgott. Nyilván ördöge van – rejtélyes Hartwig -, aki téli éjszakákon, a
kürtőn keresztül súgdos fülébe furcsa történeteket rég elment emberekről, míg
tolla a hunyorgó lámpa világa mellett szaporán fut a fehér papíron rákéklő
hajnalig. Szomszédjában lakva, hányszor szelte át magányos utamat, késő
éjjeleken, az ablakból kihulló, rózsaszín fénysáv. A megfagyott fák összekocódó
ágai pengtek, mint a triangulum s benne, a világos szoba öblén, ördög motollája
szőtte a csudálatos szőttest, csillogó aranyfonalakból. Ilyenkor sokasodtak
nagyszerű írásai. Vagy ködös, végetérhetetlen novemberi délutánokon, mikor
hajók vontatott tülökszava zengette a Duna némaságát.”
Kulináris örömök előtt
Krúdy Gyulát elbűvölte a Margitsziget üde
szépsége, sajátságos hangulata. Ragaszkodott a három szép szobából álló,
tágas, világos lakásához is, amiért a Margitszigeten több időt töltött otthon,
mint máshol bármikor. Sokszor írt a Margitszigetről, a házról, amely otthona
volt. Több írása volt már készen, azonkívül számos témája is volt a
Margitszigetről, ezek felhasználására 1921-ben lapot indított Szigeti Séták
címmel. Ennek a folyóiratnak – egyedül volt írója, szerkesztője, kiadója,
adminisztrátora. (A Szigeti Séták összesen hét számot ért meg, s beszüntetése
után Krúdy sokáig törlesztette lapkiadóként szerzett adósságait.) A
Margitszigetről szóló írásai közül keveset csak, de a legszebbeket, a
legérdekesebbeket és a legjellemzőbbeket 1958-ban Kozocsa Sándor válogatta ki
és gyűjtötte össze a Pestbudai séták című kötetbe.
Nagy kópé című regényébe Krúdy Gyula
1921-ben gyönyörű sorokat írt a Margitszigetről. Sárga ház a fák között – ezen
a néven szerepel ebben a kisregényben a rózsákkal körülvett lak, melynek öles
falai között építtetője, a nádorispán hallgatta hajdan a fák zúgását. Rezeda
Kázmér búcsúzik a régi háztól, mintha a neve mögé bújt író előre megérezte
volna, nincs is olyan messze a búcsú napja. „Rezeda úr a folyam közepéről
hosszadalmasan nézte a zöld lombok között sárguló régi házat ott a sziget
közepén. Világoszöld zsalugátereivel, cserepes tetőjével, sárga falával a ház
is utánanézett, mintha hívogatná magához. Hová mégy, te bolond, sehol jobb helyed
nem lehet, mint itt, szólt utána az öreg lak. De Rezeda úr csak a dobogó
szívére szorította a kezét.” Kilenc év múlva a Margitsziget gazdája, a
Közmunkatanács kegyetlen lakásfelmondó végzésével kiűzte a nagy írót a
paradicsomból, szeretett Margitszigetéről, a terebélyes platánok, tölgyek,
hársak és vadgesztenyefák alól.
Krúdy Gyula 1930-ban költözött családjával
Óbudára, a Közmunkatanács által tervezett óbudai híd miatt kisajátított
Dugovics Titusz tér (akkor Templom utca) 15. szám alatti régi kis házba. A
margitszigeti sárga házban sportegyesületek kaptak helyet, és itt nyitották
meg a szomszédos lovaspólóegylet után elnevezett mulatóhelyet, a Póló bárt. A
régen csendes lak ezután a „felső tízezer” fiatalságának botrányos tivornyáitól
lett hangos és hírhedt. Óbudán azonban az új lakás utcai szobácskájában csend
honolt. A nagy író mindjárt munkához látott, és sokat dolgozott abban a kis
szobában. De már csak rövid idő adatott neki, röpke három...
Krúdy Gyula óbudai (Templom utca 15.) otthona
|
Krúdy Gyula vendégekkel óbudai lakásának udvarán
|
Aki már korábban is alaposan ismerte
Óbuda közéletét és megoldásra váró ügyét-baját, Krúdy Gyula óbudai lakos
korában hírlapi cikksorozatban foglalkozott a tervbe vett új híddal, amelyre
az óbudai lakosság évtizedek óta minduntalan csalatkozva, mégis újra
reménykedve várt. A Dugovics Titusz téri házikóban lakva még közelebb férkőzött
a lakosság lelkivilágához, a városrész múltjához, jelenéhez, örömeihez,
gondjaihoz. Szerette Óbudát, és romantikus neveket adott neki
(Százesztendősek, Ódonságok városa), de ha 1930-ban hajlandó is volt hinni,
hogy Óbudán még a csillagok is szebben ragyognak, mint máshol (A magyar király
csillaga, elbeszélés az Egy pohár borovicska című kötetben), az óbudai,
sajnos, oly kevés évben éppen úgy látta és rajzolta mesteri vonásokkal Óbudát,
mint azelőtt. Nagy kópé című, 1921-ben született
kisregényéből valók például az alábbi idézetek:
„A doktor nevetve,
könnyű szívvel ment a Dunapart felé, ahol a lankás, gyepes, szakadékos
partokon kecskék legeltek, dologtalan vének üldögéltek a vasúti vágányok mentén,
bújdosó pesti szerelmesekre fittyentett rá a szentendrei vonat masinisztája,
tarka rongyokba burkolt gyerekek dugták lábukat a Dunába, hátha belekapaszkodik
egy pecsenyének való hal.” „Az óbudai Duna – parton elérték azt a helyet, ahol
a hajógyár felett oly szakadékos a folyam partja, mintha az öngyilkosjelöltek
erre koptatták volna legtöbbször a csizmáikat. A zsidótemplom mellett sikátorok
lapulnak, mint Eugen Sue regényeiben, és a szél csendes időben is lóbálja az
ablakokra akasztott rongyokat. A kapuk alatt szenny folyik, a grádicsokat az
eső mossa, döglött patkányt húznak az utcagyerekek, és ezen omladékos tájon sétálnak
a titkos szerelmesek, akik Pestről ide menekülnek.” „Most is egy ifjú pár
andalgott a keskeny utcán, a földbesüllyedt házikók között. A nő oly
elszántsággal karolt az ifjúba, mintha az imént esküdtek volna meg, hogy
örökké szeretik egymást.” Doktor Kisilonka Jácint és kísérője ezt látták az
óbudai Duna-parton: „Rézveres arcú, bocskoros öreg csónakos állott a parton,
mint Charon, aki lelkekre vár. – Itt van Drapcsik, hajósom – szólt Rezeda úr és
a doktorral csónakba ülve, a sziget felé indultak.” Az óbudai Dunapart-részlet
fenti leírása után olvassunk most el néhány idézetet az 1931-ben Óbudán írt
Etel király kincse című kisregényből. A sok mindenről elmélkedő „argonauták”, Szabolcs
vezér és kísérője, Kálnay László egy özvegy asszony meghívólevelére elmentek
felfedező utazásra Óbudára, miután Kálnay kitudakolta az utat és módot, hogyan
lehet megközelíteni a Duna-parton, az úgynevezett „Óbudai rakparton” az 55-ös
számú házat, amelyben levele szerint özvegy Boryné lakott. „Argonautáink ilyen
és hasonló épületes beszélgetés közben töltötték idejüket, amíg az »óbudai
rakpartra« megérkeztek, amelyet nyilván azért neveznek rakpartnak, mert ide
sohase raknak ki semmit, kivéve kilyukadt bádogedényeket, törött fazekakat,
életunt csuprokat, amelyeket máshol a szemétdombra szoktak vetni. Óbudán
ellenben a Dunapartra hordják ki őket. Néhány öreg naplopó is ült itt a parton
és a Dunát nézte, azzal a lustasággal, amely százesztendőssé teszi nyomban
azokat a fiatalembereket is, akik véletlenül ezek közé a vizet bámuló naplopók
közé telepednek... Volt egy ember Óbudán, aki húszesztendős korában ült ki a
Dunapartra, hogy a szomszédjától valamit megkérdezzen. Talán csak éppen azt,
hogy milyen véleménnyel van arról a hídról, amelyet itt emberemlékezet óta
terveznek, hogy a pesti és budai oldalt összekössék. A szomszéd megmondta a
maga véleményét, vagy tán felelet helyett csak nyújtózkodott, mint ezek a
semmittevők szokták. Elég az hozzá, hogy a fiatalember, aki itt letelepedett
egy kődarabra, amilyen a parton van elegendő: még mai napig is ott ül azon a
helyen, és a Dunát nézi. Pedig ennek már ötven esztendeje.” „Boryné egy zöld
kapus, földszintes házban lakott, és mikor ennek udvarába utazóink
bepillantottak: nyomban látták, hogy ez az a ház, ahonnan a léket kapott
pléhsütőket, öreg kályhacsöveket, használhatatlan kocsikerekeket a Dunapartra
időnként kidobálják, mert még temérdek ilyen kidobálni való szemét hevert
szerteszét az udvaron.” „Sőt Boryné maga is olyannak látszott az első pillanatra,
mint egy régi csónak, amelynek csak a fakult vitorlája maradt meg,
bebizonyítván megjelenésével azt a régi igazságot, hogy Óbuda az a hely, ahol
az emberek és dolgok legtovább maradnak meg.” „Éppen levelet írt Boryné,
amikor hőseink a zöld kapus ház egy ablakánál megtalálták, s az ablak olyan
volt, hogy az még akkor sem nézett volna senkire, ha akart volna. Valami
csodálatos vénség lepte be az ablakot, mint akár az óbudai öregembereket, akik
már csak abból a szempontból sem tartják érdemesnek a külsőségekkel, ruházattal
való törődést, mert úgyse mennek el többé életükben arról a helyről, ahol
megtelepedtek. Boryné ablakát úgyis ösmerte mindenki, aki akarta. Minek kellett
volna tehát az ablakot néha megtisztítani?” Felfedező útjuk során a hunok
látogatása az özvegynél hosszú ideig tartott. Tudós, fontoskodó arccal jöttek
ki végül a dohos lakásból, mintha valami titoknak bukkantak volna a nyomára.
„Aztán mindkét hun álldogált még egy darabig az óbudai rakparton, miközben
szemügyre vették a félig földbe süllyedt házikókat, amelyek rongyosságukban,
szégyenletükben évről évre mélyebben bújtak be a veteményeskertekbe. Eltűnni
vágytak itt a házak, mint a nagyon szegény emberek, akik legjobban tudnak
rejtőzködni gazdag embertársaik elől. Ha az a néhány, száradás végett
kiakasztott férfi – és női fehérnemű nem lebegett
volna a dunai szélben a veteményeskertek sövényén, azt lehetett volna hinni,
hogy innen már régen minden lakó elköltözött. De egy férfilábravaló, amely
egymagában libegett egy ágasfán, világosan azt bizonyította, hogy tulajdonosa javában él odabent a házban, és a lábravaló megszáradását
várja.”
Krúdy dolgozószobája
Az 1921-ben és az 1931-ben kelt
ábrázolások között alig van különbség, legfeljebb annyi, hogy a két írásmű
keletkezése között eltelt tíz év alatt – ha ez egyáltalán még
lehetséges volt – Krúdy Gyula ábrázolásmódja, művészi eszközei még tökéletesebbre
fejlődtek. Elmondhatni, mindkét művében, amelyekből az imént idéztem, mint
valamennyi óbudai tárgyú írásában, kitűnő megfigyelőnek bizonyult, aki igaz
szeretettel, sok megértéssel, néhol azonban gúnyos mosollyal, de mindig
takarékos eszközökkel és az életmegvilágítás tárgyilagosságával valóban mesteri
módon rajzolta le Óbudát. A műveiben szereplő Óbuda az igazinak tükörképe,
Krúdy Gyula Óbudája tehát a korabelinek találóan hű leírása.
Valahányszor bejárom a nagy író Óbudáját,
az utolsó stációt mindig a Dugovics Titusz téri házikó előtt tartom. Ebben az
emléktáblával jelölt földszintes házban, a kaputól balra, kétablakos
szobácskában az 1933. május 11-ről 12-re virradó éjszaka álmában lepte meg a
halál Krúdy Gyulát. Szindbád nagy útra indult. Utolsó utazásáról Kárpáti Aurél
1943-ban a Palotai álmok bevezető tanulmányában a következő „krúdys” sorokat
írta. „...Szindbádért eljött az utolsó postakocsi. Gyorsan, sietve járt.
Betegítő ősszel indult, s tavasz végére már oda is ért az ablaka alá. Nem az
élet színeivel festett vörös postakocsi volt ez, amelyen a hajós annyi kalandos
utat tett meg a »tegnapok ködlovagjainak« társaságában, hanem az a másik
fekete batár, amelynek kereke az örök éjszaka csendjében gördül nyirkos
sírkertek felé. Egy májusi hajnalon az óbudai regényes kisház előtt megfújta
koszorúba-hajtott kürtjét a bakon ülő postakocsis, és Szindbád beszállott a
kopott bőrülésre, mindnyájunk kegyetlen gondossággal fenntartott helyére.
Bánatos-vad, szép cigányfeje, a mindig álmodó, álomtalan fehéren hanyatlott
hátra. Így vágott neki az utolsó kalandnak, a nem ismert tartomány felé,
honnan nem tér meg az utazó. Kacskafejű kövekkel kirakott, görbe budai
utcákon, hajdan híres szőlőtermő dombok hajlatán vágtatott el vele a halál titokzatos
kocsija, mind halkabb, egyre távolodó ostorpattogás közepette, mígnem végleg
eltűnt a magyar halhatatlanság hamar felejtő, feledtető ködében. Az óbudai vén
házak – amelyeknek szobáiban szú percegése méri az időt, s kéményeiben szeles
éjjeleken Hartwig kísértő lelke sóhajt – azóta nem látták a bolyongó-kedvű,
magányos sétálót.”
Óbudai bolyongásaim közben sokszor
elgondolkozom azon, vajon milyennek látná Krúdy Gyula napjaink Óbudáját,
akkor, ha Gordonkázás című beszélyében elmondott óhaja teljesülne, és
visszatérhetne Budapestre. Nemcsak a Nagyopera környékén járna, mint azt
1916-ban elképzelte, hanem főként Óbudán, mert közben ez lett kedvenc
városrésze. Nem sírboltszagú szalonkabátban sétálgatna, hanem nem kevésbé
ünnepélyes öltözetben, frakkban, akár egy vőlegény. Zsuzsa lányától tudjuk,
ez az öltöny volt halálakor kéznél, mert rendkívül nagy mérete miatt nem folyósított
rá kölcsönt a zálogházi becsüs. Akár Salamon Ödön hajdan a Margitszigeten,
Krúdy Gyula is frakkban sétálna tehát a holdvilágos és csillagfényes
éjjeleken. Látná, megvalósult az óbudai híd, amelyért kitartóan, elszántan
harcolt a tollával. De az új híd a tervezettnek csak fele szélességében
létesült. Meglepetten tapasztalná továbbá, szobrot emeltek neki, igaz, csak
mellszobrot, amelyet egy csendes tér sarkában helyeztek el, a Szentlélek tér
szegletében, mert – maga sem teret, sem utcát nem kapott Óbudán. Látná, hogy a
Dugovics Titusz tér 15. számú házon emléktábla hirdeti: „Ebben a házban élt és
dolgozott Krúdy Gyula író 1933. május 12-én bekövetkezett haláláig.
Megemlékezésül állította az óbudai lakosság nevében a III. kerületi tanács,
1958.” De azt is észrevenné, hogy abból a szobácskából, amelyben meghalt, nem
lett még emlékszoba, hanem fiatal házaspár és gyermekei szoronganak benne. Tovább
lépdelve megcsodálná a római katonavárosi amfiteátrumot, amelyet – úgy mint a
polgárváros múzeumtelepét – egy Pfannl Egon által tervezett, szép kerítéssel
öveztek. Ellenben már rég feladták azt a tervet, amely az aquincumi idők
városképének legjelentősebb műemlékeit, a két kőszínházat ősi szarkofágokkal
és más kőemlékekkel szegélyezett sugárúttal kívánta összekötni. Amiről Krúdy
Gyula szívesen hallott, a Via antiqua tehát nem valósult meg, pedig nagyszerű
idegenforgalmi látványosság lenne... Ha mindent megfigyelhetne, talán meghallaná
kedvenc mondásunkat: a múlt és jelen jól megfér egymás mellett Óbudán.
Kedvtelve nézegetne sok szépet és újat, de tagadná, hogy az elhanyagolt régi
házak jól vennék ki magukat az új épületek szomszédságában. Több ugyanis még
az öreg házikó, mint amennyit mutatóba meghagyni kellett volna. Bizonyára
rosszallóan ingatná fejét, ha benézne egy ilyen, két utcára is elnyúló, alacsony
műemléknek aztán igazán nem nevezhető öreg ház mély udvarára, amely telis-tele
van apró, zsúfoltan lakott, egészségtelen lakásokkal. De sűrűn ingatná a fejét
akkor is, ha a dombos-gödrös kísérleti lakótelepen sétálna, különösen, ha eső
után vagy hóolvadáskor járna ott. Ha azután belépne az egykori „mundérdepó”
kapuján, meglepetten látná, mily elhanyagolt Óbuda e gyöngyszeme, a kis
Zichy-kastély. Alkalmas volna pedig nagyon vagy könyvtár céljára, vagy a
hajógyár múzeumi gyűjteménye elhelyezésére... Holdtöltekor Krúdy Gyula jól
fellátna a Remetehegy oldalára, a Kiscelli múzeumra. Ilyenkor bosszankodna
azon, hogy az egykori templomból alakított északi szárny még mindig romos,
hiába vették körül már többször is állványzattal, tatarozására eddig nem
került sor. Mint aki életében mindent tudott, éjszakai sétája alkalmával is
tudná: a romos épületszárny helyreállításakor új kiállítási és előadótermek
létesítésével a Kiscelli kastélyból akropoliszunk, Óbuda kulturális életének
fellegvára válhatnék... Krúdy Gyula ilyen és hasonló tapasztalatokat szerezne
éjféli sétaútjain. Ezek alapján a sok mellé új nevet is adhatna Óbudának,
elnevezhetné a Félmegoldások városának.
(Nemere József 1966. január 6-án kelt, kéziratban fennmaradt írását a
Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Budapest Gyűjteménye őrzi Bq 908/2 jelzetszám
alatt.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése