1909-ben egy havas decemberi éjszakán- a Csend ucca 1 sz házban az Athenaeum Nyomda kottaszedő nyomdászának családjába 10. gyermekként egy kislány született , akit Stefi névre kereszteltek a tabáni templomban...(Készült ez a blog anyám és nagyapám emlékére...)
Article and photo copying is prohibited

2016. január 18., hétfő

TABÁN: ROMANTIKA ÉS VALÓSÁG




Ha ezt a szót halljuk,olvassuk:- Tabán- , a lebontott városrész hangulatos, kandeláberekkel világított  kanyargós utcáinak fekete-fehér képeit látjuk, első gondolatunk, ösztönös asszociációnk  valami romantikus, cukormázas katyvasz, valami  elvágyódás a mai rideg mából egy eszményi, ifjúsággal és szerelemmel telített, kiskocsmákkal teletűzdelt ,vadszőlővel futtatott múltba, holdvilágtól fénylő macskaköves sikátorokba, leánderes, akácfavirágos eldugott kis vendéglőkbe, spicces hangulatokba.

 


Ezt sugallják a témáról szóló írások, az utolsó pillanatait megörökítő festmények, a fennmaradt néhány filmhíradó részlet, a legtöbb visszaemlékezés, a bontás okán örökre eltűnő városrészről. Zórád Ernő, aki ifjú művészként élte meg a Tabán halálát, több nagynevű és kevésbé ismert  művésszel (Haranghy Jenő, Turmayer Sándor,Heibling Ferenc,Tibai Taáts János, Guzsik Ödön  és sokan mások), skiccek százaival próbálták átmenteni a városrész vélt hangulatát az utókornak.

                  
    Helbing Ferenc:Tabáni részlet
De milyen volt a Tabán -amíg volt- az ott élők számára,milyen életminőséget kínált? Vajon  a romantikája  miatt választották lakhelynek, vagy kényszerűségből?
                    Hogy megfelelhessünk a kérdésre, kissé a múltba kell visszamennünk.  No nem messzire, csak az 1700-as évek elejéig. Buda visszafoglalása után a viszonyok normalizálásával a betelepülő igénytelen és szorgalmas rácok csak a várfalakon kívül telepedhettek le földbeásott kunyhóikban és szőlőműveléssel, bőrfeldolgozással foglalkoztak. Később a Dunán leúsztatott dereglyéken szorgalmas és spórolós német ajkúak érkeztek a török időkben kipusztult lakosság pótlására,kiket a helybenlakók két kézfejük egymásra helyezésével és hüvelykujjaik evező mozdulataival csúfoltak - utalva a dunai dereglyékre.  Megkezdődött a kétfajta népcsoport hol békés, hol erőszakos egymásnak feszülése, kiszorítósdija, melyben idővel a rácok húzták a rövidebbet. Alapjaiban formálta át a tabáni létet az 1810.évi tűzvész, az újjáépítés során kialakult az a városszerkezet, amely a lebontásig nagyjából megmaradt és a XX. század elejére elavultnak bizonyult és bontásra ítéltetett.  XIX. század közepére a Tabán németajkúvá vált, némi rác beütéssel, de nyomokban fellelhetők a reformkor magyar törekvései is, amelyek csak a Bach korszak elnyomó rendszerének bukása után a kiegyezéssel  után tudtak formába lendülni, elsősorban az utcanevek, feliratok magyarításával. Ekkor még nyoma sem volt romantikának. Korabeli útleírások, újságok, stb. küzdelmes létről számolnak be, bizonytalan közbiztonságról, Gellérthegyre felkúszó, komfort nélküli kunyhókról, nyomorról és nélkülözésről, hajós-lebujokról, prostitúcióról, a hegytetőn terpeszkedő Citadelláról, mint jelképes elnyomó hatalomról.
                  
                                       Bontásra ítélt viskók a Gellérthegy oldalában 1881 előtt
 Az 1870-es évekre, midőn Pest-Budából Budapest lett, immár látszott, hogy a helyzet tarthatatlan, - a még mindig külvárosnak számító Tabánba özönlő, a hegyoldal viskóiban megtelepedő szegény réteg nem jó díszlet egy rohamosan fejlődő és átalakuló főváros számára- a bontás témája elkerülhetetlenné vált. 
 
                 
                                               A romantikus Tabán   Zórád Ernő: Felsőhegy utca
Az ügyet a Közmunkák Tanácsa vette kezébe szigorúan üzleti alapon módszeresen araszolva lehetőségei szerint a kisajátítással – a bontással mint végső célt irányadónak tartva -. Pest rohamos fejlődésének mellékzöngéi -az  állandó nagyarányú építkezések, a zaj, a tömeg, a növekvő forgalom okozta stressz- kiváltottak egy fajta elvágyódást, - el legalább hétvégére a mindennapi taposómalomból. El a nyugalomba, a változatlanba, el a zöldbe. Mindez ott volt a pesti polgár szeme előtt, csak át kellett menni a hídon, át Budára, felmászni a gellérthegyi lankákra, beülni egy leánderes kerthelyiségbe, vagy az elemózsiás kosárral egyszerűen letelepedni a hegyoldalban, szemben a káprázatos dunai panorámával és elfelejteni hét végére a rohanó tempójú mindennapokat. 
 
                     
Elszaporodtak a tabáni kiskorcsmák, vendéglők, bormérések, melyeknek inkább a vendég oldaláról volt romantikájuk. Kiszolgálói oldalról nézve hamar elindult a harc a vendég kegyeiért és bizony csak a legjobbak tudtak hosszú éveken át talpon maradni, netán gyarapodni. Majd minden utcában üzemelt hosszabb-rövidebb ideig kocsma, vendéglő, kávézó, többségében bérlőként, ritkábban tulajdonosként, állandó harcban a vendég kegyeiért. 1880 és 1933 között majd hatszáz bormérés korcsma, vendéglő fordult meg a Tabánban hosszabb-rövidebb ideig versengve egymással. Aki csődbe ment, lehúzta a rolót átadta helyét az újabbaknak.

 
           
 Akinek bevált, még többre vágyott, bővített, netán a Naphegy magasából leköltözött az elit Tabánba- elébe ment a vendégnek-flancosabb étel- és italválasztékkal csábított. Belőlük alakultak végkifejletként ki a hamis romantikát árasztó műnépies vendéglők-melyek tipikus példája a Kereszt utcából kinövő új  Kakuk - tulajdonképpen nemzetközi hírűvé váló vendégkopasztó -számtalan botránnyal a háta mögött- a Bp-i Hírlap tanúsága szerint.
(Bp-i Hirlap 1935.07 30. "Ne verjék a vendéget")*

Mások a szerveződő asztaltársaságok, egyletek befogadásával és útján látták a boldogulást. A kispolgári és munkás réteg az eldugott felfedezetlen vendéglőket kultiválta, ahol jó bort és olcsó ételt remélt.  Minél felkapottabb hely volt egy vendéglő, annál gyanúsabb lett. (Móricz:„Ahol már négy öt konflis állt a kapu előtt, azt kerülni kellett”).
     Titokban összebújni kívánó szerelmesek is inkább a kisfröccsös, kispörköltes helyeket keresték.
A kor munkásszerveződéseinek, izzó hangú szervezeti gyűléseinek színhelyei nem csak a kevésbé ismert tabáni kisvendéglők,( ahol az agitátorok a napi politika mellett a kultúra terjesztésére is gondot fordítottak, szavalókórusok, dalkörök hallatták hangjukat) de a legnépszerűbbek is:
                 

A filoxéravész okozta szőlőpusztulás helyét már a századfordulón ellepték a telekspekulánsok, nyomukban a kivételes panorámát és lehetőséget hamar felismerő gazdagok; pompás villák települtek előbb az északi - később a nyugati és déli lejtőire a Gellért-hegynek. Mindeközben a Közmunkák Tanácsa szívósan felvásárolta a tabáni telkeket és bérbeadással újra hasznosította. Ezzel csak rontotta az épületek állagát, hiszen egy bérlő már nem a gazda gondosságával karbantartja, ápolja lakását, elég teher neki a lakbér hetenkénti fizetése, nemhogy még renováljon. Megelégszik az udvaron dézsában nevelt leánder öntözésével, vagy az ablakokban virító muskátlikkal való bíbelődéssel. A Pestről átruccanó művész, legyen az fotós, vagy festő- persze rögtön megörökítette a girbegurba macskaköves utcát a gyér petróleumvilágítással, a kicsiny, muskátlis ablakot, az ódon kapun túl a az udvaron a mosóteknő mellett virágzó leándert és máris előállt  a romantika annak, aki megszemlélte a képet. Kevésbé volt romantikus a Tabán Duna-parti része, ahol a megüresedett telkekre beépítés esetén harmincéves adómentességet hirdetett meg a főváros - elszaporodtak a tisztán haszonszerzésre felhúzott  többemeletes bérházak, ahol uzsorabérért méltatlan körülmények között laktak emberek . Az ottani állapotokra jellemző a László-féle házak esete, mikor is hatósági erőszakkal kellett két bérházat kiüríttetni a pincében tárolt kolerát terjesztő több kocsi trágya és egy  nyúltenyészet, meg egy illegális vattagyár miatt.  

              
                                  Csánky Dénes:Kilátás a Naphegyről a vár délnyugati oldalára       
Összességében elmondhatjuk, hogy a tabáni lét minden korban a lakók többsége számára igen küzdelmes, és korántsem romantikus volt. Romantikát inkább az átruccanó pestiek kerestek és ideig–óráig találtak benne, főleg borgőzös hangulatban. Az "idillnek" az első világháború vetett véget, a pénztelenség, a tőkehiány, a vágtató infláció a lakossági veszteségen túl megtizedelte a fővárosi kocsmákat és kocsmárosokat is, majd negyedére csökkent számuk. Aztán a Bethlen- féle konszolidációval még egyszer feltámadt a romantikus hevület a kiskocsmák világa iránt, de ez már üzleti érdekek által felszított nosztalgia ( Márai: a Tabán abból él,hogy lebontják!) a   monarchia „békebeli” álromantikáját nem lehetett visszavarázsolni. A kisember tudott menni már nyaralni távolabbra is, pl. a Balatonra, Mátrába vagy a Velencei tóhoz. Tabánrajongónak megmaradtak a szerelmesek, a boros lumpok, meg az üres zsebű újságírók, művészek. De ők sem tudták megtölteni a vendéglőket, melyek ideig-óráig vegetáltak, vagy sorban adták be a kulcsot, tönkrementek, eleinte  kis szőlőjük kipusztulása, később az egyre szigorúbb bortörvények következtében. Csak néhány legendás korcsma tartott ki végsőkig, a bontásig, heves és hiábavaló küzdelmet folytatva a fennmaradásért, megerősítve legendáival a városrész romantikájának léten túli fennmaradását.(Lásd Mély Pince) Győzött az anyagi érdek, a vágyott cél: Legyen fürdőváros a Tabán helyén. Közmunkák Tanácsa azonban csak félgyőzelmet aratott. A Tabán lebontatott, de parlagon maradt, a lila gőzős álmokat szétfoszlatta a második világháború és az utána létrejött diktatórikus rendszer, máig nem valósultak meg. Sőt napjainkban is egyre távolodunk tőlük: az eltérő anyagi érdekek, érdekcsoportok egymásnak feszülése miatt láthatjuk : pl. a gyönyörűen felújított Rác-fürdő miként lesz szemünk láttára  használatba vétel nélkül az enyészeté. És ez csak egy csepp a fürdővárosi elképzelésekből. A korokon és érákon átívelő álom továbbra is utópia, az állandóan változó politikai vezetés játszóterévé vált. A bontás óta két generáció nőtt fel, de a hely romantikája továbbra is újra és újra éled... Erős löketet adott a bontás ötvenedik évfordulóján Zórád  Ernő fiók mélyéről  jó pár  jó időben előhúzott akvarellje, melyet számos könyv követett, pl. "Tabán, a lebontott romantika "
                                               
                     Zórád Ernő könyve:Tabán,a lebontott romantika
 Zórád, a kortárs rajzaival, kazettára énekelt korabeli slágerekkel, könyveivel, avval a nosztalgiával gondol a Tabánra, mint egy elveszett édenre, a magyar köddé vált Grinzingre. De ennek a feléledt romantikának napjai is meg vannak számlálva. A legújabb nemzedék már az LGT tabáni koncertjeiről  romantikázik, nekik már a múlt század hetvenes évei jelentik a nosztalgiát.  Az utolsó romantikusok számottevő gyülekezete a " Tabán Társaság " 10 éves fennállás után jelenleg csak papíron létezik, székhely, önkormányzati támogatás és aktív vezetés híján tagjai szétszéledtek. Tabán emlékezetének fenntartása valójában néhány kitartó helytörténészre és amatőr Tabán-mániásra maradt, mindenféle romantika nélkül.

 
               
                                   Csánky Dénes: Döbrentei utca
kassius
*


*Ahogy a szenvedő fél elmondja,példátlanul botrányos eset játszódott le egy budai nyári vendéglőben."Az ismert tabáni vendéglő,melyet idegenek is látogatnak"-tapintatosan így határozták meg az illető helyiséget a híradások,mindenesetre kellő óvatossággal nem pellengérezték ki nyomban a botrány színhelyét,mert e pillanatban még nem lehet tudni, milyen eredményt hoz a nyomozás.Ha azonban kiderül,hogy az inzultált vendégnek volt igaza,úgy semmiféle szempont se szólhat amellett, hogy kíméletesen kezeljék az olyan skandalumot,amelynek felvonásai a következőkből állnak:kilencpengős számlát prezentál a főpincér a vendégnek ,melynek egyharmada  "tévedés" a főpincér javára,a vendég kifogására otromba választ ad a duplakrétájú főúr,majd a közömbös tulajdonos szemeláttára elverik a pasast, akinek apénztárcájából eltűnik kerek száz pengő. Tehát a negyvenszerese annak az összegnek, amit kifogásolt. Budapesti Hirlap 1935 07.30 (a walesi hercegre való utalással a KAKUK egyértlműen azonosítható)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése