Blogunkban az elmúlt 10 év alatt számtalan írás, cikk, fotó jelent meg a városrész hanyatlásáról, pustulásáról, leromlásáról és végső bontásáról,de kevés szót ejtettünk a jobbító szándékú fejlesztési törekvéskről, amelyek igyekeztek megoldani a városrész bekapcsoélását a főváros vérkeringésébe új utak, épületek létesítése által.
A Tabánt fejleszteni és a föld színéről eltörölni irányuló szándék olykor párhuzamosan tört elő az illetékesekből s végső soron a fejlesztések is olykor függetlenül, sokszor azonban szándékosan közelebb sodorták a pusztuláshoz.
Alapjában véve grandiózus fejlesztésnek tűnt az ötlet, kábelvasutat építeni a még beépítetlen kopár budai dombok között az Erzsébet hídtól fel a svábhegyi Költő utcáig. Valamikor -nem is oly régen a budai gazdák szőlőskertjei sorakoztak ittt, serény munka, gazdag termés és vidám szüreti mulatságok színhelye volt, míg az amerikából behurcolt szőlőgyökértetű véget nem vetett az egésznek. Szőlőskert híján kopár ,értéktelen terület lett itt minden, utat adva a spekulációs törekvéseknek ,hogyan lehetne a letarolt dombvidéket hasznosítani.
Maga a telekár adta meg a választ. Szőlőtelepítéshez drága, építési teleknek kimondottan olcsó volt. Utakat kell építeni, közművesíteni kell, hogy az olcsó telkeken nagy haszonnal bérlakások épüljenek a millenium közeledtével Budapestre áramló sokaságnak,. Ha meg bekapcsolják a fejlesztésbe a Tabánt-hiszen ezt a célt szolgálta az épülő Eskú téri híd is -két legyet ütnek egy csapásra.
Az ötlet kivitelezésére budapesti cég adott be pályázatot-Mössmer József és Weszely István bejegyzett czég : KÁBELVASÚT VÁLLALAT
Jókai Mór-akkoriban már befutott nagy tekintélyű,országos hírű írókent támogatta az ötletet:
Ez egy olyan vasút, amelyet egy szüntelen körben futó, gép által hajtott drótkötél tart örök mozgásban. ebbe a kötélbe kapaszkodnak meg a harapófogóikkal az egyesben futó vaggonok; ha a fogó szétnyílik, a kocsi egyszerre megáll, a kötél tovább szalad. Ennél nem fordulhat elő vasúti szerencsétlenség: ez nem gyuladhat ki, ez nem ugorhat ki a sínekből, ez még el sem gázolhat senkit; mert ugyanaz a fogó, amely a kötelet harapva, a kocsit futásba hozza, azzal a nyomással, amelylyel a kötelet elereszti, a sinfalakhoz tapadva, a kocsit még hegynek aláfuttában is rögtön megállítja. Es aztán minő időnyerés .
Az ember az Eskü-térről tizenkilenc perc alatt fenn van a svábhegyi templomtéren. És minő pénzkimélés! Az egész svábhegyi expedíció nem kerül többe, mint egy omnibuszjárás Pesten. így aztán otthonául vehetné az áldott levegőjű Svábhegyet a két legszegényebb osztálya is a fővárosi társadalomnak: a hivatalnok és a kézímunkás. Ebből a szempontból üdvözlöm én a most tervezett budai kábelvasutat, amely a pesti partot, a Gellérthegyet, a Rácvárost összekötné a budai hegyek délkeleti oldalával. Más oldalon ezt nem is lehetne létesíteni, annál az egyszerű oknál fogva, hogy ezen az oldalon van a svábhegyi vízvezeték főcsatornája, amely szintén egyik élotföltótele a keletkező házcsoportoknak, óhajtom, hogy mindez minél előbb megvalósuljon.
Nem tartom fölöslegesnek — a mai korrupció- bűzzel megillatositott légkörben (Lehet ,hogy a korrupció nem a mai kor találmánya?)— részemről kijelenteni, hogy nekem ebben az egész vállalatban semmi érdekem: részvényese nem vagyok, eladó telkem nincsen, házat nem építek a kábelvasut közelében, még csak közel sem fog a házamhoz járni, hogy egy esetleges szabadjegygyel való lekenyereztetés kilátása kecsegtessen. Égyedül a főváros közönségének a háláját óhajtom kiérdemelni. — Azt pedig már megkaptam régen.
Dr. Jókai Mór
A
budapesti kábelvasut engedélyezési tárgyalása 1896-ban
Folyó
évi deczember hó 9-ikén tartották meg a kereskedelemügyi
ministeriumban Má ndy Lajos ministeri tanácsos elnöklete alatt a
tervezés alatt álló kábelvasut engedélyezési tárgyalását. A
pálya Budapest fő- és székváros területén a Duna jobb partján
az Egyháztér északi oldaláról indulna ki és az Árok-utczán,
Fehérsas-téren, Aranykakas- és Kereszt-utczákon, a Kereszt-téren,
a Hadnagy- és Gzakó-utczákon és a Naphegyen át a
Koronaőr-utczába s innen a déli vasút pályaudvara alatt vonuló
alagúton át az Enyedi-utcza, az Istenhegyi-út és Diana-út mentén
a Széchényi-hegyre, (Svábhegy) aTemploratérig építtetnék meg.
A vonalvezetésre nézve egyetértő megállapodások jöttek létre,
a mennyiben a Koronaőr-utczai pályaszakasz elhelyezése is a fő-
és székváros kiküldötteinek kívánságának figyelembevételével
oldatott meg. Ugyancsak a vonalvezetés tekintetében a bizottság
kívánatosnak találta a Hadnagy utczai vonalvezetés további
tanulmányozását, mert abban az esetben, ha ez kivihetőnek
mutatkozik, két kanyar lenne mellőzhető a pálya kezdő szakaszán,
a melyek a pálya üzemét kedvezőtlenül befolyásolnák. Két
további eszmét is vetettek fel a tárgyalás során a pálya kezdő
és végpontját illetőleg. A fő- és székváros kiküldött
képviselői ugyanis azt óhajtották, hogy a pálya ne csupán a
Széchenyi-hegyi (Svábhegyi) templomtérig, hanem a fő- és
székváros tulajdonát képező és kitűnő kirándulási és üdülő
helyéül kínálkozó budakeszi erdőig vezettessék s igy ennek
könnyű és gyors megközelítése biztosíttassák. A vasút tervezői viszont azt a kérelmet terjesztették elő, hogy a pálya kiindulási pontja a pesti oldalon legyen a tervezett eskütéri hid felhasználásával. A bizottság mindkét eszmét figyelemreméltónak találta ugyan, azonban M á n d y elnök felvilágosításai alapján, tekintettel arra, hogy az engedélyezési tárgyalás keretébe eső megállapodások ezúttal csakis a közigazgatásilag bejárt Vonalra történhetnek, a kérdés további tárgyalásába nem bocsátkozott, A 47 kilóméter hosszú és gőzerejű üzemre berendezendő kabelvasut épitési tőkéjét 2.792,000 forintban állapították meg oly módon, hogy az igy megállapított tőkével szemben elért megtakarítás tartalékba lesz helyezendő. Kilométerenként tehát kereken 594,044 forint e§ik az épitési költségekből. A tőke beszerzése czéljából egyszáz forint névértékű egynemű részvényeket fognának kibocsátani.
Elindult hát a terv megvalósítása -legalábbis papiron. Egyre gyűletk a támogató ésellenvélemények, tornyosultak az akták. A már üzemelő fogaskerekű vasút kifogásolta,hogy meg egy vasút épüljön a Svábhegyre, másik fél megorrolt arra az elképzelésre ,hogy a kábálvasútat az Eskü téri hidon át Pestre vezessék.
A különböző engedélyek beszerzése és illetékek kifizetése után (kb 100.000 ft) a kábelvasút társaság elkezdte felvásárolni a sűrűn beépített Tabánon áthaladni tervezett vasút nyomvonalát. Így például:
Ingatlanok forgalma a fővárosban.
A lefolyt héten átírás alá kerültek a következő ingatlanok :
A budai oldaton Klajó Mátyás és Emilia I. kér. Tabán Kereszt-utca 19. sz. háza 14300 írtért Budapesti kábelvasut vállalatra.
Klajó Mátyás pár éve kocsmárosként működött a Kereszt tér sarkán szemben a később híressé vált Albeckerrel, s a leépülő üzletmenet láttán kapva kapott a társaság vételi ajánlatán.
Öt éven át tárgyalták-húzták halasztották a főváros illetékesei a kábelvasút megvalósítását.A mindvégig lelkes Mössner József időközben szabadalmat nyújtott be "Javított kábeldorong kábelvasutak számára. "
Hegymenetben Kábelvasút gépháza
Pár év huza-vona után rosszra fordult az ügy
Budapesti Hirlap 1898
— A svábhegyi kábelvasut.
A főváros a kábelvasut-társasággal tudvalevőleg megkötötte a területhasználási szerződést. Az utolsó órában a fogaskerekű vasúttársaság a közgyűlés határozatát megfölebbezte. Fölebbezésében azt mondja, hogy szerződése értelmében a Svábhegyre más gözerejű vasút nem mehet. A tanács mai ülésén a fölebbezést nem fogadta el, hanem fölterjesztette a kereskedelmi miniszterhez.
Torzsalkodás.
A gellérthegyi siklót már nyolc év óta tervezik s a siklónak az ezredévi kiállításra el kellett volna készülnie. Még ma aem kezdték meg a munkát, mert a főváros és a kormány folyton újabb és újabb rendszert állapit meg. Amit elfogad az egyik, megtagadja a másik.
A svábhegyi kábelvasut ügye is már több esztendeje vándorol a kormányhoz s vissza a fővároshoz. A kormány nem akarja, hogy a kábelvasut közúti jellegű legyen, a vasutat két részre osztotta, a belső területen közúton vezet a vasát, a kültelken pedig a vállalat területén. A főváros azt kívánja, hogy as egész vonal közúti legyen. Konfliktus vau az építési tőke elszámolása miatt is.
Budapesti Hirlap 1899
— A kábelvasut.
A kábelvasutat tudvalevőleg az Egyház-tértől a Svábhegyig tervezték. A vállalat a vasút tervezésekor nem is gondolhatott a esti oldalra való jövésre, mert a volt kormány atározottan ragaszkodott ahhoz, hogy az eskü-téri hídon át közúti vasút nem jöhet. Hegedűs Sándor kereskedelmi miniszter azonnal szakított elődjének az álláspontjával s leiratot küldött a fővárosnak, a melyben tudatja, bogy a közúti vasúttársaságnak hajlandó engedelmet adni arra, hogy az eskü-téri kidon át összekösse a pesti vonalait a budai vonalaival. Egyúttal kijelentette a miniszter, hogy hajlandó megengedni, hogy a kábelvasut az Egyház- térről átjöjjön a pesti oldalra.
A vasúti albizottság ma tárgyalta a miniszter leiratát. A bizottság szerint a főváros érdeke nemcsak nem követeli, sőt határozottan ellenzi, hogy a kábelvasutat áthozzák Pestre. A bizottság tehát azt javasolja, hogy a főváros határozatán foglaljon állást az ellen, hogy a kábelvasutat áthozzák Pestre, mert ha a villamos vasút átjön Pesti'e, más vasútra nincsen szükség.
Budapesti Hirlap 1899
— A kábelvasut.
A kábelvasutat tudvalevőleg az Egyház-tértől a Svábhegyig tervezték. A vállalat a vasút tervezésekor nem is gondolhatott a esti oldalra való jövésre, mert a volt kormány atározottan ragaszkodott ahhoz, hogy az eskü-téri hídon át közúti vasút nem jöhet. Hegedűs Sándor kereskedelmi miniszter azonnal szakított elődjének az álláspontjával s leiratot küldött a fővárosnak, a melyben tudatja, bogy a közúti vasúttársaságnak hajlandó engedelmet adni arra, hogy az eskü-téri kidon át összekösse a pesti vonalait a budai vonalaival. Egyúttal kijelentette a miniszter, hogy hajlandó megengedni, hogy a kábelvasut az Egyház- térről átjöjjön a pesti oldalra.
A vasúti albizottság ma tárgyalta a miniszter leiratát. A bizottság szerint a főváros érdeke nemcsak nem követeli, sőt határozottan ellenzi, hogy a kábelvasutat áthozzák Pestre. A bizottság tehát azt javasolja, hogy a főváros határozatán foglaljon állást az ellen, hogy a kábelvasutat áthozzák Pestre, mert ha a villamos vasút átjön Pesti'e, más vasútra nincsen szükség.
Végül is 1901-ben halt el a kábelvasút építésének ügye , anélkül hogy egy kapavágás is történt volna Mössner József és Weszely István cége tönkrement, megszünt. Csekély vigaszként a befizetett illetékből 50000 forintot visszakaptak
Az ügy lezárását kihirdető határozatban Piperkovits Bátor tanácsnok cinikus kijelentésével ellentétben a főváros igenis hatlmas kárt szenvedett egy jó ügy elgáncsolása miatt
A t. ügyészség tudtával azonban abból, hogy a tervezett kábelvasut építése elmarad, a fővárosra tényleges anyagi kár nem háramlik. Ezért a t. ügyészség azt javasolja, hogy a szerződési biztosíték ldadása elhatároztassák.
A tanács a belügyminiszter ur f. é. julius 11-én kelt leiratát, melyben a miniszter ur a szóbanforgó kábelvasut tárgyában Mössmer József és Weszely István bejegyzett czég s a főváros közt létrejött területhasználati szerződés további tárgyalását azon okból, mert a vállalkozó czég feloszlott s a vasút építése elejtetett, feleslegesnek találta s a hozzá felterjesztve volt területhasználati szerződést jóváhagyás nélkül visszaküldte, —- tudomásvétel végett a közgyűlés elé terjeszti.
Piperkovits Bátor tanácsnok
A kábelvasút ügye végleg elveszett, Jókai Mór támogatása dacára. Az ügy pikantériája , hogy a magát önzetlen támogatóként feltüntető író az 1870-es években vásárolt egy elhagyott kőbányát a Költő utcában, melyet szorgos munkával paradicsommá varázsolt és még szőlőt is ültetett.
Talán nem véletlenül szorgalmazta egy vasút építését a Költő utca -Erzsébet híd vonalon?
Lásd még:
Népszabadság 1999
Vasárnapi Újság 1896
(Arcanum előfizetés szükségeltetik)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése