1916-ban kb 20 trafik, avagy hivatalosan dohánytőzsde ,azaz dohány és szivar kiskereskedő üzemelt a Tabán területén . Általában özvegyasszonyok vagy rokkant férfiak vitték a boltot, de volt köztük hajadon leány is. Javában zajlott az első világháború , a harangokat leszerelték és beöntötték ágyúnak, felrémlett a jegyrendszer, Gerstl bácsi, a Czakó utcai hajdan vidám korcsmáros a nehezebb beszerzés okán inkább maga itta meg a borát, mint hogy vendégeinek felszolgálja, de a trafikok működtek.
Özv.Szathmáry Jánosné trafikja az 1910-es évek közepén a Hadnagy u 53-ban nagyapám fotóján
Özv Szathmáry Jánosné is minden nap ott ült a pult mögött és árulta a füstölni valót a Hadnagy u 53-ban az egykori tabáni elemi iskola mellett. Remélhetőleg nem a nebulóknak.
Nagyapám is szívesen vásárolta portékáit kora délután az Athenaum nyomda éjjeli műszaka előtt.
1922-re megváltozott a helyzet, jelentősen lecsökkent a trafikok száma, infláció, vesztes világháború, a férfilakosság megcsappanása, vagy a tabáni házak lassú, de folyamatos és tervezett kisajátítása miatt, ki tudja?
Szathmáyné azonban továbbra is a pult mögött trónolt és komoly hivatástudattal szolgálta ki a nikotinéhes klienseket.
1928-ban már mást találunk a pult mögött-a tulajdonos bizonyára jobblétr szenderedett -de a trafik nem adja fel, a Tabán utolsó leheletéig üzemel, most már Laykanz Károlyné neve alatt.
Az 1916-ban még hajadon szépnevű Abelesz Ilka 1928-ra mint özvegy Wellisch Gyuláné szolgálta ki a vevőket 12 éve ugyanazon a helyen a Döbrentei utca 9-ben és talán megérte még a Háromcsőrű Kacsa vendglő felvirágzását is a házban 1936 után
Fantó Manó elegáns trafikja az Attila körút 2 -ben (részlet)
A Tabán kétségen kívül -talán utólag - leghíresebb trafikja Fantó Manó üzlete az Attila körút 2 -ben . Egy 1894-es fénykép ma is mindenki előtt közismert.
1916-ban özvegye vezeti a boltot, amely a leghivatalosabb előírásoknak és a legfinomabb és legdrágább szivarok kultiválóinak is megfelelt.
"Egykor a trafik az egyik legpompásabb intézmény volt, mely a másik legpompásabb, a Dohányjövedék termékeit volt hivatott elárusítani különböző formákban. Az általánossági trafikban csak a leghétköznapibb, legolcsóbb és legkedveltebb márkákat lehetett kapni. Drágább luxuscigarettákért, külföldi szivarokért, alkalmilag gyártott mintagyűjteményekért a különlegességi trafikba kellett menni. A kis dohányboltok a nagy-árudákból és dohánytőzsdékből rendelték meg az egyes márkákból szükséges mennyiséget. A trafik általában az utca felé tömör, kétszárnyú faajtóval rendelkezett, melyet a hajnali nyitáskor kettétárva feltárultak a belső felükre erősített színes, zománcozott lemez reklámtáblák, a legújabb termékeket hirdető kis ragaszok és a legfontosabb információkat, távbeszélő-számokat felsorakoztató kis táblák. A trafik belsejében szigorú előírások voltak elrendelve. A téli, fűtési időszakban a kályhára bevizezett rongyot kellett tenni, mely biztosította az üzletben a magas páratartalmat, így a dohányok nem száradtak ki. Természetesen akkoriban nem voltak ilyen modern, aromazáró és a kiszáradást megakadályozó csomagolóanyagok, a dohányok, cigaretták legtöbbje egyrétegű papírcsomagban került ki a gyárból. Csak a drágább márkákat tették kemény-karton dobozba, melyet zsír- és sztaniolpapírral is kibéleltek és „pergaminnal” vettek körül. A polcokra úgy kellett az árut kihelyezni, hogy azok a falat nem érinthették, kivéve, ha a polc mögötti teljes falfelület faburkolattal volt ellátva. Így akadályozták meg, hogy a leghátulra került csomagok a fal nedvességét átvegyék, és esetleg bedohosodjanak. A pulton felbontva álltak a Jövedék által készítetett, 100 darab cigarettát tartalmazó nagy kartondobozok, melyekből szálanként is lehetett vásárolni, kinek mennyire futotta. Az egyesével kiszolgált cigarettákat a Jövedék által gyártatott kis papírzacskókba tették az eladók. A kis tasakok persze kiváló reklámcélokat szolgáltak: a kor legnagyobb márkáit, Senator és Modiano cigarettapapírt, 1930-tól pedig az újonnan bevezetett, csökkentett nikotintartalmú, Nikotex-termékeket reklámozták, melyek természetesen kicsit drágábbak voltak hagyományos társaiknál, hiszen kevésbé károsították az egészséget…" Dohánymúzeum.
Persze a trafikok legtöbbje, így a tabáni trafikok is az egyszerűbb közönség igényeit szolgálta ki és talán nem is mindenben felelt meg a hivatal szigorú előírásainak, de jól-rosszul ellátta feladatát és szerény megélhetést biztosított a tulajdonosnak, aki talán másképpen nem tudta volna megkeresni a betevőt.
Tabáni tarfikok 1916-ban:
Ábelesz Ilka Döbrentei u 9
Arnold Róbert -Szabó Mihályné
Döbrentei tér 4
Arany László Naphegy u 82
Buchelt Gusztáv Naphegy u 37
özv Fantó Manóné Attila út 2
Goldstein Fülöp Mészáros u 62
Grobetzky Elemérné Apród u 4
Jobbágy László Szt János tér 4
Keller Ignácz Attila körút 60
Kocsis Ferencz Hegyaja út 22
Kovács Kálmán Szikla u 12
özv Maschke Jánosné Attila u 20
Morvay Ferencné Attila u 71
Rodic Jánosné Mészáros u 18
Schneweisz Kné Kökény u 14
Spronger Salamon Kereszt u 16
özv Szatmáry Jánosné Hadnagy u 53 1907-1922
Takó Róza Váralja u 49
Tóth Mihályné Attila u 23
összesen 20 db
1928-ra számuk lecsökkent:
Csernovics Diodorné Attilakrt 19/21
Laykanz károlyné Hadnagy u 53-55b (özv Szathmáryné utóda)
Maschke Jánosné Attila körút 20
Szidanits Károlyné Hadnagy u 2
Szűcs Dezsőné Mészáros u 17
Wellisch Gyuláné, özv., szül. Abelesz Ilka,
Döbrentei-u. 9.
özv Wizenty Gyuláné
Csend u1
Az "Attila út" (nem is volt akkor ilyen, csak Attila utca, később Attila utca és Attila körút) az alábbi, 1896-os (!) képből lett kivágva, és valójában a Zsigmond (Frankel Leó) utca - Pálffy (Fekete Sas) u. sarka.
VálaszTörléshttps://foto.fszek.hu/dsr/access/a026d4af-1d3b-42db-8656-3e2102af0bfa?fbclid=IwAR30eOqclVoEAx3siIwlCOSgDiFFQEl7AbBjH7LQAwAXGzd7ZuOKniqe0Jc
Ráadásul az Attila körút 2. nem is volt sarokház:
VálaszTörléshttps://mapire.eu/hu/map/budapest-1908/?bbox=2118987.845241734%2C6023222.741642087%2C2119460.5007721065%2C6023372.032712956&map-list=1&layers=99