Képes Vasárnap - A Pesti Hirlap kiadása Pesti Hirlap
Vasárnapja, 1929. február-június (51. évfolyam, 5-26. szám)1929-05-26 / 21.
szám
A TABÁN KÖLTÉSZETE
Mindenkivel megesik, aki sokat utazgat, hogy egy szép napon
úrrá lesz rajta valami kellemetlen érzés, amit röviden Bädeker-csömör-nek
lehetne nevezni. Az ember addig rója egy-egy nagyváros aszfaltját, addig
bámészkodik középületek és műemlékek előtt, addig sodratja magát idegenforgalmi
intézmények önműködő gépezetében, amig egyszer megunja az útikönyvek és
prospektusok hivatalosan fémjelzett látványosságait. Az igazi nagy és maradandó
benyomásokat nem egyszer ilyen unott óra visszahatásának: köszönheti a
globetrotter.
Mert ilyenkor szokott kedve támadni arra, hogy a gondtalan sétáló
módszerével, pusztán szórakozott, szeszélyes ösztönét követve, fedezze föl a
maga számára az idegen város lelkét. Legtöbbször az intim szépségekben rejtőzik
ez a lélek. És ezek megsejtésére a tulajdon lelkünkben támadó visszhang vezet
bennünket a legbiztosabban. Akaratlanul fölfigyelünk Velencében egy névtelen
utcaforduló sajátos hangulatára, Páris- ban esetleg egy ódon palais homlokzata
kap meg, másutt egy sikátor, egy gyárkémény, vagy egy külvárosi bérház különös
formája nyomja emlékezetünkbe az illető város élő karakterének, vagy valamely
különleges, talán veszendő szépségének el nem mosódó bélyegét.
Vájjon hányán tévednek el Budapest külföldi látogatói
közül a Gellérthegy oldalán meghúzódó girbe-gurba városrészbe?
De még' pesti ember is akad akárhány, aki még sohasem járta
végig a düledező, ódon házikókkal szegélyezett kanyargós utcáknak furcsa
labirintusát: a Tabánt. így hívják Budapestnek ezt a régi kerületét, s van még
egy neve: Rácváros.
Szerbek lakták valamikor, még a török időkben, innen az
elnevezés.
De a Tabán igazi fénykora az igazságos Mátyás király idejére
esik. Az ő világhírű budavári palotájának, udvartartásának kiegészítő részeként
épült ki akkoriban a Gellérthegy és Várhegy közt a budai fürdőváros, amelyet —
egykorú emlékek tanúsága szerint — fedett sétány kötött össze magával a
várpalotával. így hát az a környék, amely a maga elhanyagolt utcácskáival,
düledező vityillóival ma oly falusiasán szerénykedik a világvárosi forgalom
közepette, — régesrég a magyar renaissance fejedelmi virágzásának volt fényűző
színtere. Hogy múlnak, változnak az idők! A török megszállás korszakában a
nagyúri kényelemben terpeszkedő budai basák is fejlesztették ezt a városrészt.
A török építkezések egyik jellegzetes emlékét megőrizte a mai Rácfürdő,
amelyről a régészeti kutatás megállapította, hogy mohamedán mecset maradványaiból
utólag restaurált építmény.
Ez az utolsó díszesebb monumentuma Tábán fénykorának. Az
idők folyamán elpolgárosult, elszegényedett ez a környék. A főurak és basák
hajdani kéjlakai egészen, vagy részben elporladoztak. De ami
elsatnyulva, átformálódva megmaradt a múltból, ma is sok pittoreszk látványt
nyújt az értő szemnek. Érdekes homlokzatok, furcsa kapufaragások, apró suta
ablakok, függőkertecskék, piciny udvarok andalítják a sétálót. Ha a
villamoscsilingelés, autótülkölés és a többi nagyvárosi lárma ki nem zökkent a
hangulatból, egy-egy pillanatra azt képzelheted, hogy Andersen mesebeli
sárcipője röpített vissza a három- négyszáz év előtti múltba.
Érdekes múltja van a Tabánnak és poétikus jelene. Tavasszal
a napsugár aranyában megszépülnek az ütött-kopott játékházikók, a dombok
kizöldülő, pitypangos pázsitján mezítlábas gyerekek hancu- roznak s az arra
vetődő pestiek egy-egy leteritett köpenyen, vagy pokrócon heverészve élvezik a
táj s a környezet furcsa, álomszerű roman tikáj át* Estefelé pedig kivilágosodik egynémely tabáni kis vendéglő abíakszeme, az alkonyati szélben mélán
himbálózik a kocsmacégér, bent hegedű- és harmonikaszó mellett borozgató
társaságok telepednek a tarkaabrcszos asztalok köré és még mindig akadnak
fiatal párok, akik a hepehupás kövezeten, botorkálva, a sandaképű holdtányér
alatt itt vallanak egymásnak örök szerelmet.
A jövő, még pedig a közeljövő el fogja tüntetni Buda
évszázados múltjának ezt az ittfelejtett szigetét.
TABÁN gróf Bathyány Gyula festménye
A Tabán napjai —- mint
mondani szokás — meg vannak számlálva. A modern élet hullámai keresztülcsapnak
rajta. Kisajátítási, építési, városrendezési irodákban ácsolják a ravatalát.
Uj, modern városrészt terveznek a helyébe és szegényemben- lakóit máshová
fogják kitelepíteni. Meg fog szűnni egy darab színes romantika, mihelyt a bontó
csákány megkezdi varázstörő munkáját az emlékek oázisán, hogy díszes
villamosoknak, sokemeletes bérpalotáknak teremtsen helyet. Talán bizony fényes
éttermek, kávéházak is nyilnak majd a megujhodott városrészben. De vájjon fog-e
bennük izleni a szőke budai karcos, meg a halványpiros siller a csendes tabáni
korhelyeknek? De velük szegényekkel senki nem törődik, az élet halad a maga
utján. Ideig-óráig talán még megmarad egy-két törpe házikó, muskátlis ablakkal,
pici, verandás udvarral, hogy hirdesse: ilyen volt a régi Tabán. A művészet
sokáig fönn fogja tartani emlékét. Számos finom regénynek, novellának adott már
és ad még bizonnyal ezután is színteret. Festők számára is kifogyhatatlan
témaanyag volt minden időben. És íme, költőt és muzsikust is megihletett egy
röpke bucsuztató-dal erejéig a haldokló Tabán.
A végén még majd „énekes halott" lesz belőle.
Lictor.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése