1916-ot írunk. Két éve tombol az első világháború rettenete,a hátországban szegénység,nyomor, jegyrendszer, még a korábban virágzó tabáni kocsmák is sorra zárnak be, a tabáni katolikus templom harangjából ágyút öntöttek.
Újsághír:
Leimeter János,(1910-17) Tabán plébánosa, ahogy
egy kőnyomatos jelenti, kérvényt adott be egyházmegyei hatóságához és plébánosi
állásától való fölmentését és nyugdíjazását kéri. Az öreg úr hivatkozik arra,
hogy eljárt feje fölött az idő, a válla megroskadt az évek nagy súlya alatt.
E mellett
jövedelme is annyira megcsappant a háború alatt, hogy háztartása költségeire
sem futja. Ez a dolog nagy feltűnést kelt, mert arra még nem volt eset, hogy
fővárosi plébános ott hagyta volna híveit, mielőtt elszólította volna közülük a
nyájak legfőbb őrzője, az Úr. Talán, ő is így vált volna meg híveitől, de őt —
a hívei hagyták el. Nem mintha hitet cseréltek volna, megtagadván a Tanítást,
hanem . . . Es itt, ennél a zökkenőnél kénytelenek vagyunk megfogni az olvasó
kezét, elvezetni a zegzugos Tabánba, a hol még rács van az ablakokon és az
utcákon a múlt lelke piheg. Öreg, nagy ködök dagadoznak a sikátorokban és a
gázlángok nem tudják keresztültörni fátyolát. Egész utcákban sötét éjszakánkint
minden ablak és a szél sír keresztül az elhagyott szobákon, mintha keresné azt, aki egykor itt élt és itt álmodott. A házak üresek, a lakók elfogytak,
egyik-másiknak lebontották a tetejét.
Hol vannak
az öreg, ezüstöshajú polgárok, s hol vannak a tisztes polgárasszonyok, kik
vasárnap reggelenkint megtöltötték az
ódon tabáni templomot, hol vannak a polgárkisasszonyok, kiknek arcánál csak a
lelkük volt fehérebb, s hol van a muskátli, mit szorgalmasan öntözgettek a
Szarvas-téri ablakokban? Elmentek, elmúltak, városlakókká koptak, valami csúnya
bérkaszárnyában hallgatják a gramofont. Régi fészkeikből kiverte őket a
modernség, a városrendezés. A főváros, elpörölte tőlük az apáik, nagyapáik
fundusát, kisajátította az ódon fecskefészket.
Villavárost akar építeni,
melynek hivalkodó lakói nem ismernek se
múltat, se tradíciót. Egy ideig még benn lakhatnak olcsó béren kisajátított
házaikban a jó burgerek, de kénytelenek voltak kiköltözni, mert a főváros nem
engedett meg a roskatag házon semmi javítást.
Elmentek, elhurcolkodtak s a főváros lebontotta az
elhagyott ház tetejét, hogy más még gondolni se merjen arra, hogy
behurcolkodjék. Egész utcák haltak-meg így és a tótok nemsokára ott lesznek,
hogy elhordják a köveket is. A derék Biedermayer vágású burgerek valahol ,valamelyik bérházban tanulják a proletariátus imádságát és kezdenek vedleni,
kopni, szürkülni. A tabáni vén templomban a reggeli misén üresen marad egy-egy
szék, az orgonaszóba mind kevesebb hang fonódik, a jó öreg plébános mind
kevesebb hívőnek prédikál és mind ritkábban öltik föl a fehér karinget
keresztelőre. Elfogytak a hívek, szétvert közöttük öklével a városrendezés.
Elveszett egy kétezer tradícióval ékes kisfamilia s hivalkodó villák fognak
pöffeszkedni az elhordott fecskefészkek helyén. Az új lakókat már nem akarja
megvárni az öreg főúr, tudja, hogy hiába is várná őket. Modern emberek lesznek,
pestiek. Feléje sem fognának nézni az ódon, egyszerű emberek imájától csendes
tabáni templomnak. Mit is keresnének ott? ... A plébánost tehátlan megfosztotta
híveitől a rendezés s mint az öreg, nemes homlokú tabáni házak, ő is kitér a
pesti jövendő elől . . ,
— Miért
mondott le a tabáni plébános?
A főváros egyik katolikus plébánosa, Leimeter
János —mint a
„Hircsarnok" írja —, kérvényt adott be az egyházmegyei hatósághoz,
amelyben állásától való fölmentését és nyugdíjazását kérte. Ebben a kérvényben
indokolásul nemcsak magas korára, hanem arra is hivatkozott, még pedig főképpen
arra, hogy jövedelme a háború alatt annyira megcsappant, hogy még a háztartása
költségeit sem tudja födözni.
Azt mondja a „Hircsarnok", hogy a tabáni
plébános lemondása azért meglepő, mert arra még nem volt eset, hogy egy
fővárosi plébános lemondjon az állásáról.
De nemcsak
azért meglepő, hanem azért is, mert az'indokolás főrésze a meglepő. A fővárosi
plébániák eddig nyújtottak annyi jövédelmet a plébánosaiknak, hogy azok nem
kényszerültek- elszökni a plébániájukról, hogy zsírosabb vagy nyugalmasabb
állásba meneküljenek. Leimeter főtisztelendő urnak a háború csappantotta meg a
jövedelmét a saját bevallása szerint annyira, hogy a mai drága világban
kénytelen koplalni vagy adósságot csinálni, mert hiszen a háztartása költségeit
— azt mondja — nem bírja födözni. Azoknak, akik hadisegélyből vagy keserves
munkával keresett napszámból élnek, bizonyára. nincs annyi jövedelmük, mint a
tabáni plébános úrnak és azok is zavarban vannak most a háztartásuk födözésére
szolgáló garasok beosztásával. Ugyan hova meneküljenek a háború okozta drágaság
elől, az anyagi gondoktól? Nyugdijuk nincs, ellenben gyermekük van, ami olyan
terhet ró a vállukra, amely a tabáni plébános úr vállait alkalmasint nem
nyomja. Ezeknek a sorsát nem irigyli a plébános úr? Ezekkel nem cserélne?
Az a kérdés
is fölmerül, hogy mennyi lehet a plébános úr háztartási költsége és mennyi
lehet a tabáni plébánia mostani jövedelme? Ha a plébános úr ugy élne például,
mint a hadisegélyesek, nem lehetne a bevétel és kiadás között az egyensúlyt
helyrebillenteni? Ha igy sem lehet, akkor okosan teszi a főtisztelendő úr, hogy
lemond, mert senki sem kívánja, hogy ráfizessen a jövedelmére? Ámdé ki
vállalkozik majd arra, hogy a tabáni plébános helyére pályázzék? Senki.
Megtörténik, hogy a tabáni plébánia pályázó hiányában üresen marad. Ez már
igazán az idők szomorú jele lesz.
Szegény plébánosok és ti boldog hadisególyesek!
Népszava 1916 november 8
Hozzátartozik a történethez ,hogy egy havi kérvényezés után Leimeter plébános úr nyugdíjba mehetett, mert jött egy angyal ,aki elvállalta a maradék hívek istápolását.
Szó szerint egy Angyal-Angyal Kálmán, aki 1935-ig szolgált az alexandriai szent Katalin templom plébánosaként.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése