Előző írás utóhangja:
Népszava
NÉPSZAVA 1916 DEC 17
Népszava
A tabáni plébánost a hercegprímás nyugalomba helyezte, mert a tabáni
plébános ugy érezte, hogy öreg és ugy érezte, hogy a jövedelme nem elég a
háztartása költségeire. A tabáni plébános tehát az üres kamarája
gazdasszonyának és a koplaló egereinek fölmond, föloszlatja őket és a jól
megérdemelt nyugalomba vonul. A tabáni plébánia új vezetőt kap, aki kénytelen
lesz a háborús idők megcsappant jövedelméből vezetni a háztartását és ilyen
körülmények között méltán merülhet föl az a kérdés, hogy az uj tabáni plébános
mit fog enni és mit fog inni, hogy a megcsappant jövedelméből éhen ne
pusztuljon, hogy a gazdasszonyának se maradjon adós, hogy a kamrája egereit is
kielégítse valamivel.
Nagy gondja lehet tehát a tabáni új plébánosnak, amikor a paróchia
vezetését átveszi és arra fogadkozik, hogy abból a jövedelemből, amiből az
elődje nem tudott megélni, ő megél és nem fog éhenhalni, nem aszkórosodik el,
még tán egy kicsit meg is gömbölyödik. A Jézus Krisztus megcselekedte azt a
csodát, hogy néhány kenyérrel és pár darab hallal jóltartotta az éhező
sokaságot, azonban kérdés, hogy az uj tabáni- plébános tud-e a maga érdekében
ilyen csodát produkálni és a kenyér jegye, a halporciója elegendő lesz-e arra,
hogy egy jóétvágyu paróchia tulajdonoshoz méltó életet élhessen?
A jövedelemfokozásról a mostani háborús viszonyok között szó sem lehet.
A plébános sem vállalhat hadimunkát, mert nem ért hozzá. Árdrágitónak sem
csaphat föl, mert reverendáját nem hurcolhatja meg a kufárok piacának a
szennyében és az a portéka, amit a szentatya árul, még a háborúban sem
emelkedett: a lelkiüdvösséget nem drágították meg, a menyországi boldogság árát
nem szökkentették föl, a vallási szentségek kiszolgáltatásának honoráriuma nem
tarthat lépést a rézgálic, a zsír, a gyufa vagy a szalámi árának az
emelkedésével. A legvéresebb komolysággal fölvetődik majd az a kérdés, hogy
miből fog megélni az uj tabáni plébános?
Hogy a mostani viszonyok között édes hazánkban is kerülköznek olyanok,
akik szűkös körülmények folytán az eledelüket nem fejleszthetik naponkénti
tizfogásossá vagy testük betakarására drága szöveteket és csillogó ékszereket
nem használhatnak, az bizonyos. Ámde azt sohasem hittük, hogy a gonddal küzdők számát
a fővárosi plébániák tulajdonosai is szaporítsák. Nem gondoltuk, hogy a háború
még a plébános urak jövedelmének se kegyelmezzen, hogy a miatyánkunkat így
kelljen kibővítenünk:
— ... És add meg a mi mindennapi
kenyerünket, valamint a tabáni plébános úrét .
A régi jó világban megeshetett, hogy 'valamelyik istenhátamögötti falu
papja maga harangozott, egy kicsit kapált is, aztán a disznótorokba való
meghívást sem vetette meg, hogy a napi kenyérgondjain enyhíthessen, de ez a
boldog állapot már megszűnt: a legkisebb faluból se érkezik olyan hír, hogy a
plébános úr éhenhalt vagy jövőjének biztosítása végett más pályára lépett. Csak
éppen a tabáni plébániának kerekedik olyan hire, hogy onnan nyugdíjba kell
szökni a plébánosnak, mert a jövedelme nem elég a megélhetésre.
Hogyan lehet ez? Nem tudjuk. Csak sajnálni tudjuk azt a vakmerőt, aki
szembeszáll az éhenpusztulás veszedelmével és vállalkozik arra, hogy egyik
fővárosi plébánia lelkészi jövedelméből megél.
Mit fog csinálni? Micsoda életmüvészettel tudja majd ugy beosztani azt
a nem tudjuk hány ezer korona évi jövedelmet, hogy az anyagi, pusztulás le ne
verje a lábáról és mise közben éhen ne szédüljön? Maga foltozza meg a cipőjét,
maga mossa ki a fehérneműjét, maga foltozza meg a kabátját, maga főz és az egerek
helyett maga cincog? Krisztus urunk idejében az apostoli egyszerűség terén
ilyesmiket lehetett ugyan produkálni, de most már bajosabb, mert egyáltalában
nem divat az, hogy a világi szegénység üdvözítő voltát prédikáló főpapok maguk
is részesei legyenek annak a szegénységnek, annak, az egyszerűségnek, amely a
hívek sokaságának lett az osztályrésze. Az egyszerű ember, a kézimunkás
koplalhat, rongyoskodhatik, az ördögnek se tűnik föl, senki sem veszi tőle
rossznéven, sőt az volna a furcsa, ha rendesen jóltartott gyomorral feszelegne
előttünk, ha kihízott bendővel és selyemszoknyában sétálgatna az utcán, de már
engedelmet, a plébános uraktól a világi örömökről való lemondást nem szabad
elvárnunk, hiszen ez a minden jólétet fölforgató világháborúnak a legnagyobb
rettenetessége volna.
Emberbaráti kötelességünk, hogy vigyázó szemeinket a tabáni plébániára
függesszük és lessük, az új plébános ur a háborús jövedelemből milyen
életművészettel tud megbirkózni a napi kenyérgondokkal és ha igy télviz idején
még a verebekről sem feledkezünk meg, ne feledkezzünk meg a tabáni plébánia
szegény lakóiról sem, mert ilyeneké a mennyeknek országa.
NÉPSZAVA 1916 DEC 17
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése