Egy darab az öreg Budából (fürdőlevél)
Népszava 1921 május 11.
A kezdő
riportert szorítja a versenv.
Megállapítja, hogy szemfülesebb kollégái ebben a szezonban még nem szüretelték
le Buda régiségéit A kedves Tabánt az obligát muskátlival. Az apró, zöld
zsalugátéreket amelvek mögött nagyanyáink honolnak a levendulák között. A
nagyérdemű olvasó elringathatja képzeletét emlékükön. Ámde, hogy a tudományos
komolyságon se essék csorba — amely ebben a félig esős évszakban
elengedhetetlen —, elhatározza, hogy egyúttal leleplezi a fővárosi fürdőnyomort
is. Azaa, hogy idáig még sem megy el. Igaz, hogy tizenkét egynéhány fürdő van
szép fővárosunkban, de a fürdés — az már rég nem aktuális pénzügyi probléma a
nagyiközönség számára.
Átmentem az Erzsébet hídon
és alig par
száz lépés után, a Gellérthegy oldalában, undok bérpaloták között, kis szigetre
bukkantam. Gödörbe sülyedt házakra, romokra és grund okra. A régi jóidőkbeu,
amikor még volt építkezés, megcsinálták a ház fundamentumát. Mindenki tudta,
hogy arra hamarosan fölhúzzák a házat. Pest-Budán, mostanság a fundamentum pont
az ellenkezőjét jelenti. Tele van a város ilyen mesterséges romokkal. Mellékes.
Fő a rom. A szükséges meghatottság azonnal erőt vett rajtam.
Kereszt tér madártávlatból
— Uram —
kérdeztem meg egy illetőt—, ez itt, kérem, az a bizonyos Tabán, amelyről oly
sok szépet olvastam?...
— Tabán?
Iszé, asz otan vann... — hüvelykujjával hátrafelé mutatott valamilyen
irányban. — Esz a Rácváros, esz folda, esz...
Rácváros!
Kegyes egek! Hogy ezt én födözhetem föl...
A
Gellérthegy oldala buja zöld szinben pompázik. A nap ragyogóan süt le rá,
amikor nem takarja el a felhő. Mert felhő az van elég ós esőre gyanús az idő.
A, természet szomjúhozza az ég könnyeit, hisz már másfél órája nem esett.
Ez volt az
általános bevezetés. Most jönnék az élőlények. A rácvárosi kis tömkelegből
magasra nyulik a minaret. Ez ugyan nem
élőlény, hanem a Rácfürdőnek, napunk hősének kéménye minaretté stilizálva, de
ez most azért fontos, mert a, hegyoldalban vidám gyermek sereg ül a tanár úrral
és rajzolják a minaretet.
— Piarista
gimnázium, — mondja, az egyik fiúkurtán és büszkén s tovább rajzol.
Kis malacok
kergetőznek arrafelé. Gyerekek terelgetik, hogy széjjel ne fussanak. Boldog
malacok, ti még nem tudjátok, hogy mi az az élet. Az egyik romon mezitlábos nő
jelenik meg mosogató dézsával. Hosszasan nézzük egymást. Előveszem papirom és
ugy teszek, mintha lerajzolnám. Meggondolja a dolgot és pirulva eltűnik. Majd
ismét megjelenik ós lejön körünkbe. Leheveredik a fűbe. Ragyogó szinkontraszt a
fehérnek mondható lábak és a zöld fü. Ölébe veszi kedvenc malacát, ölelgeti.
(Vájjon rám gondol-e most?) A malac boldogan röfög.
A ház
oldalában évszázados szemétdomb. Ábrándos orgonaosokrok álmodják rajta örök
álmukat. A szemétdomb mellett fiiszigetecske. Rajta fiatal kecske. Önállóan
legel. Kedves pár sétál el mellette, kéz a kézben Váll vállhoz szorítva. Ifjú
férfi és egy idősebb leány. Beszélgetnek. Biztosan a tavaszról és a
szerelőmről. Egy macska bánatosan nyávog, majd egy politikust is megszégyenítő
lendülettel magas falra kúszik föl és eltűnik a mélyben. A mélység pedig nem
más, mint egy elsülyedt háznak az udvara. Az udvaron asszonyok beszélgetnek.
A gyalogút
mellett tábori széken kisasszony ül Pléh- re képet karcol. A minaretet. Odább
nagy fin szintén rajzol. Öt is a minaret izgatja.
Megkerülöm a kis fészket,
amely rátapad
a Rácfiirdő épületérae Elémbukkan egy öreg templomtorony. Sikerül megtalálnom a bejáratot.
Ódon görög templom. Nők, férfiak csöndes sorban járulnak egyenként az ősz pap'
elé. Az óhitűek húsvétját ünneplik. A falak megrakva ragyogóruhás szentek képeivei.
Az iveit menynyezeten ódon freskók elmosódott maradványai. Sok arany, sok
vörös. Művészi kevés. Tompa aranyozású korintusi cszlopök. Az ikomosztász, az a
mennyezetig fölérő fal azon a helven, ahol az oltár áll más templomokban, tele
szentek képeivel, uralkodik színeivel a templomon. Közepén másolatban Leonardo
da Vinci képe az: „Utolsó vacsora".
Zórád Ernő:Rácz Fürdő
Kedves öreg
ur — templomi ember — barátságosan magyaráz.
— Szerbek
már Mátyás király idejeben eltek itt Sőt Vak Béla felesége maga is szerb volt.
\ templom e korszakból származik, de 1810-ben leégett, csak a torony maradit
meg. A harangok is összeolvadtak. A képek
a. XIX. századból erednek. A szomszédos katolikus templom is leégett —
tette hozzá anákdotaszerűen —, de ott meg a torony égett le és a harangok
maradtak meg. .
THGY A szerb ortodox templom belseje
— Nagyon
erdekes, — jegyeztem meg es kérésemre elmondotta, kogy a mennyezetes szék ott a
püspök meg a király részire készült. A Szűz képén a Gyermekkel apró ezüst
érmek, ezüst babácskák, térdelő alakok vannak ráaggatva, — ezek az áldozatok.
Betegek, terhes asszonyok és mások áldozatai. — Az egyik ott, az Lipót-rend —,
tette hozzá. Részletesen beszámolt az egyhálzi viszonyokról és az ügy iránti
lelkesedésből megkért, hogy föltétlenül említsem meg Joanovits Pál urat, az egyházközség
elnökét és Nedelkovics urat, a főesperest, Megígértem és íme, állom szavamat
A templom
közepén, fél emberrmagasságban fából való válaszfal. A nőket választja el a
férfiaktól.
Köszönettel
elbúcsúztam az öreg úrtól. Kint, a templom falában halálfejes, nagy márványlapok,
szerb Írással és címerekkel. Sírtáblák. Mögöttük letűnt századok tanui pihennek.
THGY Szentképek a templomból
Lépteimet a fürdő felé irányítom.
A sarkon
koldus áll és kalapját billegeti a kezében. Képzelem, hogy a mai fürdőárak
mellett mily kevés valuta hull a kalapjába. A fürdő előtt elbúsult, fiatal nő
ül a kőpadon. Kabátja alatt piros blúz, rongyos, ferde cipők és virágot tart a
kezében. De nem gondol rá. Vár valakit vagy fürödni jött? Ki tudja.
Az
előcsarnokban bársony pamlagon, fújó, kipirult embereik ülnek sorban,
elpuhulva. Ezek már megfiirödtek. Addig várnák, amíg meg nem únják és tovább állanak. Egy kövér vidéki asszony
pihegve néz maga elé ós kezeit összekulcsolva pihenteti a hasán. Polgárnők és
pórnők, fiatal úriemberek mind ugyanígy ülnek, összekulcsolt kezekkel.
Bágyatagon engedik át magnkat az
utógyönyörnek. Csak egy kis diák a kivétel, az a körmét rágja. Egy virágos
szalmakalapos bizonytalan koru hölgy
szinte önkívületben olvas egy német regényt.
Fölkeresem a
gondnok urat. és kérem beszéljen nékem valamit a fürdőről.
THGY
Részleteket kérek a
Ráczfürdő históriájából.
A gondnok ur
szívélyesen áll rendelkezésemre és legalább negyven fiókot turkál fül. A fürdő
történetét keresi.
Elfogyott —
jelenti végűi és figyelmembe ajánlotta a „Pesti Hirlap"-ot, amely egyszer
már megírta az egészet.
Megköszöntem
a tanácsot és kértem, hogy azért mondjon csak valamit. Ugy emlékezetből.
— A fürdő —
mondotta el — a Heinrich családé. Régi budai patrícius család. Heinrich Nepomuki.
János vette meg 1860-ban a Pfiszterercsnládlól. Ott van az arcképe.
Ezzel' a
kezembe nyomott egy geológiai értekezést — egykori kitűnő professzorom:
Sohafarzik Ferenc munkája —, mondván, hogy a többit vegyem ki annak a
bevezetéséből, ott pedig az alábbiak olvashatók:
A Rácfürdő, amely Budapest fő- és
székvárosának jobbparti első kerületében, a Gellérthegy észaiki tövében — a
régebben úgynevezett Rác városban — fekszik, első izben a XV. században Corvin
Mátyás uralkodása alatt lett fürdővé kiépítve és egy boltozatos folyosóval a
királyi várpalotával ősszekötve. Később, a török hódoltság; aiaitt, e fürdő,
mint zöld oszlopos fürdő volt ismeretes. 1696-ban március 16-án Lipót király e
fürdőt a babylonáai születésű Pergassi Jánosnak ajándékozta, akinek utódai azt
1774-ben Zagler Márkusnak, ennek örökösei pedig 1860-ban Heinrich Nepoannk
János orvostndornak eladták, akinek örököa csaladja a fürdőt még ma is birja. E
fürdőt dr. Heinrich Ncpomck János pazar fénnyel restauráltatta, illetve
építtette föl újból.. ,
Rácz fürdő belülről
Ennyi történélem után a praktikus
élet irányában érdeklődtem.
— Itt vannak
a régi fürdőárak. — mondotta a gondnok ur sóhajtva A 60-as években még 6
krajcár és 3 krajcár veit a közös fürdő; utóbbi katonáknak őrmestertől lefelé.
A háború előtt 1.20 korona volt az uri gőz. a női gőz 1.40. Most 20 és 25
korona. De mi ez a többi fővárosi fürdők árához képest?
Ebben igazat
kellett adnom a írondlnök urnák, aki elmondotta, hogy a többi budai
thermálfürdőkben ugyanez 40 korona vagy több..
.— Tiszta
uzsora, — tettem hozzá és ő nem ellenkezett.
— A város
fürdői meg azért oly drágák, mert drágán építették Még az 50 koronára is
ráfizetnek.
Ezek után,
mély bepillantást vetvén a főváros fürdőviszonyaiba, elbucsnztam a gondnok
úrtól és bementem megfürödni 20 koronáért. A fürdés kitűnően sikerült. A gőzben
egy ember iszonyúan nyögött a melegtől, de azért benn maradt, Miért ne?
Nevetséges. Megfizetett érte. Az egyik bazen teremben márványtáblák hirdetik az
öreg Heinrich dicsőségét. A régiség kedvéért a márványtáblák mindjárt 200
éveseknek készültek.
Meleg viz. Hideg viz.
A hideg-be
senki se megy bele A zuhany népszerű. Valami köralaku szék van egyik alatt Egy
nagy gömbölyüség készül ráülni, egy desztillált pocak, amelyben eltűnik a fej
és beleolvadnak a mellső és hátsó végtagok. Abban a pillanatban, amikor a pocak
hátsó, megosztott részével ránehezedik a körre, csodálatos vizek spriccelnek
föl alulról, megered az ár mindenfelől és a hólyagszerii húsos jelenség...
behunyt szemekkel édesen nyöszörög, miként egy gerlice... Egy sovány, kiszáradt
fiatalember valami villanydrótra erősített rézcsövet huzigál a hátán. Ez egy
külön kéj a Ráczban...
Itt állottam megfürödve...
Az
előcsarnokban kifelé menet szemeim öreg acélmetszeten akadnak meg. És ha
Budavári ezt látná: „Nyomt .Pollák Testvérek 1865." Kedélyes, öreg rézkarc.
Egyébként itt mindent konzerváltak a 60-as évekre, kivéve azt a szőke kislányt
a kasszában, aki szigorú arccal méri a jegyeket.
A rajzon négy kép, az ősi
fürdőt ábrázolják „Széchenyigang". A rajzon magyarruhás úriember jön
kifelé, karján kedves nejével, fejkötőben és krinolinban.
A falon hatalmas kéz
áll ki söröskanosóval A „Grosses Mineral-Dampfbad", ez a mostani férfi
gőz medencéje. Éppen kilencen ülnek ott a mór ívek alatt. Legérdekesebb mégis a
„Vormals Königs Mathias, jetzt Volksbad" eimü rajz.
A vizben és körülötte
pont 60-an vannak, nők, gyerekeik és férfiak együtt, vegyesen. Fájdalom, ez
megszűnt. Ugy történt hogy Mátyás, az igazságos emlékére népfürdőt csináltak.
Azután kitalálták, hogy meghalt Mátyás király ós oda az igazság, kitették a
mindkét nembeli népet, most elsőosztályu női gőzfürdő...
Az előcsarnokból
eltűnt azóta a kövér nő.,a nők valamennyien. A pamlagokon fiatalemberek.
összekulcsolt kezekkel. Érdekes. Fölhívom rá a szociológusok figyelmét
*THGY= Tabáni Helytörténeti Gyüjtemény
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése