1909-ben egy havas decemberi éjszakán- a Csend ucca 1 sz házban az Athenaeum Nyomda kottaszedő nyomdászának családjába 10. gyermekként egy kislány született , akit Stefi névre kereszteltek a tabáni templomban...(Készült ez a blog anyám és nagyapám emlékére...)
Article and photo copying is prohibited

2016. augusztus 17., szerda

EGY ELFELEJTETT KÖLTŐ ELFELEJTETT KÖLTEMÉNYE


                                                      Az utca     

               

Hosszan nyúlt be az éjszakába,
Könnyű köd fedte az egészet,
Megremegtem, a mint nyugodtan,
Hidegen a szemembe nézett.
Némák, sötétek, mint az árnyak,
Oly ismerősek mind a házak...
- S verejték lep meg hirtelen :
Ezt a sok ködlő néma házat
Én egytől-egyig ismerem !
A hol csak jártam, éltem, sírtam
A világ négy tája alatt,
Hol megpihentem hébe-korba:
Valaki mind, mind összehordta
Egy utczába a házakat!
Lábam remeg, oly félve lépked,
Úgy csal, húz a sok ház-kisértet...
S befordultam, reszketve, fázva
Az éltem keskeny utczájába.
A házunk ! Rámtekint sötéten
A régi ház, a régi bolt;
Hajlott öreg tetó'-gerinczén
Fáradt madárként ül a hold.
Vadszó'ló's fal... Bősz fakerítés .. .
— Hányszor másztam meg mint gyerek,
Szemközt sárga csupasz falával
Az iskola reámered.
Hosszú sorban vállvetve állnak
Nagy vert-kapus, tisztes vén házak,
Árnyékuk elönt, eltemet;
Megyek, megyek, s kopog borongón
A régi gödrös kövezet.
Szellő kisér az utamon,
Sok ittfelejtett sóhajom,
S megyek tovább, tovább,
Boltos árkádok éjjelében
Ó bronz-kutak tűnnek elébem,
S termés-kő paloták.
Sugár gót tornyok törnek égnek,
A ködben sápadt lángok égnek,
űrt álló szobrok, alabárddal
Dobják árnyuk az utczán által.
S mig gyászban áll a tornyok orma,
Könnyezve sír sok kó'csatorna,
S riadt szívként dobog a lábam
A könnyek keskeny utczájában.
Az utcza szűkül. Sűrűn állnak
Apró, gyanús, lesülyedt házak,
Az ajtó félig zárva,
A homlokukon egy-egy vércsepp,
Vörösfényű, reszkető mécsek,
S állnak az éjben, várva...
Lehajtott fővel, sírva jártam
A vágyak bűnös utczájában,
A lelkemet száz emlék űzte ;
Kávéházak opálos füstje,
Az undor, mit szivemben hordok,
Fojtott, tört zongora-akkordok .. .
És folzokogtam, mélyen, bátran,
Holt ifjúságom utczájában.
S az utcza tart még egyre, egyre...
Állok, könnyem pereg.
Fáradt vagyok, fázom, sötét van .. .
— Én tovább nem megyek!
Leültem ott egy szeglet-kőre,
Esett a köd fedetlen főmre,
Komor házak sötéten álltak,
S a keskeny, néma utcza vége
Mint egy magános jaj kiáltás,
Úgy fúródott bele az éjbe.
Nehéz jajok szálltak a ködben,
Patakban folyt sok régi könnyem
Az utczán végig, merre jártam,
S fejem kezembe hajtva mélyen,
Sírtam egy hosszú, hosszú éjen
A jaj kiáltás utczájában.
Hajnallott már. Az utczát távol
Fedte könnyű rózsa-szín fátyol,
Nagy, ismeretlen házak álltak
Hideg fényén a napvilágnak.
Valaki jött, s kérdeztem fázva:
«Mi van még itt ? Mi van még hátra?*
Rám nézett furcsán, vállat vonva :
«Pár kávéház, pár kórház, kocsma,
Üres telkek, kis házak gyéren,
S a temető a város-végen ...»


Nagy Zoltán 

Vasárnapi Újság 1909



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése