(Forrás :indafoto.hu)
Újsághír 1893 augusztus 6-ból:
"Szent Gellért sírja. A temesvári magyar lap szerint Dessewffy Sándor csanádi püspök megbízottja, dr. Kiss János, a Szent-István-társulat igazgatója,Olaszországban fölfedezte az első csanádi
püspök, a Gellért-hegyről letaszított Szent Gellért sírját. Velenczei területen a Sagredo grófok birtokán van a sir. Dessewffy püspök már megtette az olasz kormánynál, az egyházi hatóságnál és a grófi családnál a lépéseket az iránt, hogy Gellért püspök hamvait engedjék át egyházmegyéjének. A püspök a temesvári székesegyházban akarja a hamvakat elhelyezni
(Vasárnapi Újság 1893 augusztus 6"
SZENT G E L L É RT SÍRJÁNÁL.
(A San Giorgio Maggiorc Velencéében.) Magyarországból ezekben a napokban egész zarándok-csapat látogatja meg Szent Gellért sírját a velenczei San Giorgio Maggioréban. A magyar zarándokok le akarják róni hálájukat az első csanádi püspök iránt, ki Olaszországból hittéritőképpen jött hazánkba, harmincz évnél több időt töltött nálunk s az István király halála után támadt viharok alatt a budai Dunaparton halt meg martir-halállal. A hit vértanújának kilenczszázados emlékünnepén magyar ének zendűl meg a San Giorgio Maggiore boltozata alatt s magyar szónoklat fogja dicsőíteni a velenczei patricius-ivadókot, ki otthagyta családjának úri kényelmét, a velenczei vidám, könnyelmű életet, hogy először egyszerű szerzetessé legyen hazájában, azután pedig eljöjjön hozzánk az idegenbe apostoloskodni.
Mert a mi Szent Gellértünk, kit családi nevén Giorgio Sagredónak neveztek, a lagúnák városában született. Mint gyermek eleinte gyönge, betegeskedő volt s atyja, a gazdag patrícius, kiről azt jegyezték föl, «hogy a papokat és klastromokat barátjaival és szomszédjaival együtt gazdagon meg szokta vendégelni*, a jámbor benediktinus-atyák ápolása alá adta őt, kik a Giovanni Morosini által alapított kolostorban húzódtak meg, a világgal keveset érintkeztek, de annál nagyobb buzgalommal éltek nemes hivatásuknak: az ifjúság nevelésének.
A benediktinusok kolostora Velencze tőszomszédságában a San Giorgio Maggiore szigetén épült, mely réges-régen cziprusfáinak
nagy sokaságáról volt nevezetes, s melyet sokáig nem is hittak másnak, mint a cziprusok szigetének. A kis Giorgio, kit a derék atyák, a hagyomány szerint, már öt éves korában szerzetesi ruhába öltöztettek,a jó levegő s a szerzetesek gondos ápolása következtében csakhamar megerősödött és később annyira
megszerette az elvonult, magányos életet, hogy midőn atyja a szent földön meghalt, többé ki sem kívánkozott a kolostorból. A szerzetesek fölvették tehát maguk közé s mólyen vallásos
anyjának óhajtására a Gerardo nevet adták neki, melyet atyja is viselt. A hagyomány szerint a kolostor apátja később Bolognába küldte őt, hol filozófiát, zenét és jogot tanult, s a honnan Velenczébe ezen tudományokhoz tartozó könyveket vitt magával.
A patrícius család sarja nagy buzgalommal élhetett hivatásának, mert csakhamar annyira kitűnt társai közül, hogy a kolostor az apát
halála után nagy tudományáért és szent életéért őt választotta meg fejévé. Atyja példáját követve, el akart zarándokolni a Szent-földre
s már föl is ült a zárai kereskedők hajójára, de a vihar a dalmát
part ra vetette. Itt találkozott régi barátjával, Basina pannonhalmi
apátta l, a ki aztán így szólott hozzá: «Ha a tengerenér hajótörés, minden tudományoddal együtt elmerülsz, mert nem vagy Jónás próféta, hogy há rom napig megmaradj a czethal gyomrában. Jöjj inkább téríteni, az Üdvözítő vallásának híveket szerezni Magyarországba.*
Gerardo atya szót fogadott s el is ment Zárába, onnan pedig «az élelmet és könyveket szamarak h á t á ra rakva» útnak indult hazánkba. A véletlen Szent Gellértet így adta Magyarországnak.
Följegyezték, hogy először Pécsre ment, onnan pedig Székesfehérvárra, a hol megismerkedett Szent I s tván királyunkkal. Abban az időben (1015 táján) t ö r t é nt ez, amikor
I s tván királynak az apostoli munkálkodás mellett fiának, Imre herczegnek neveltetése is sok gondot okozott. A király nagyon megkedvelte a nagytudományú, ritka erélyű és ékesszólásban
jeleskedő hi t t é r í tőt. Rábízta az akkor még csak nyolcz éves Imre herczeg nevelését s megtette csanádi püspöknek is, bár az a föld akkor még pogány s egy hatalmas törzsfő birtokában volt.
Gellértnek tizenöt évig kellett várakoznia, míg a püspökséget valóságosan is birtokába vehette. Ezt az időt részben a királyi udvarban töltötte Imre herczeg oktatásával, részben pedig a Bakony rengetegében, a hol benediktinus társai között valóságos aszkéta életet folytatott.
A mint Csanádba jutott, nagy buzgalommal és sikerrel folytatta térítői munkáját. Életirói mondják, hogy «özönlöttek hozzá előkelők és közemberek, kívánva, keresztelje meg őket az isteni háromság nevében.» És utána teszik azt is, hogy «ezeket ő mint fiait fogadta és asztalánál megvendégelte.* Ez a vonás nyilván az előkelő velenczei patríciusra vall, kinek már anyja is mint olyan nő volt ismeretes, ki «alamizsnálkodásban és más jó cselekedetekben* a többi nőket mind felülmúlta.
Gellért püspök apostoli munkásságát eléggé ismerjük a krónikákból, s tudjuk azt i s, hogy I s tván király halála után az I. András alatt támadt politikai viharok közepette mint találta meg a magának előre megjövendölt mártírhaalált 1046 szeptemberében, az azóta róla nevezett budai Szent Gellért-hegy tövében. Összezúzott teste, a hagyomány szerint, egy napig maradt a Duna partján, de, bár sáros, mocsaras helyen feküdt, — mocsoktalanul. Ekkor aztán oda mentek érte a keresztények, a papok és világiak s minthogy a holttestet az akkori zavaros időkben Csanádra szállítani nem lehetett, áthozták Pestre s ugyanabban a ruhában, melyben vértanúságot szenvedett, nagy sírás észokogás közt eltemették a Boldogságos Szűz tiszteletére szentelt pesti templom alsó kápolnájában. Hét évig pihent itt Szent Gellért, míg végre 1053-ban, régi óhajtásához képest, Csanádra szállították. Elvitték vele együtt azt a követ is, a melyen koponyáját összetörték s a melyről, a legenda szerint, a ki-kiáradt Duna hét évig nem volt képes lemosni a vért.
A vértanú ereklyéiről ezután csak szórványosan emlékezik meg a tör t éne t í r á s. A t a t á rj á r ás nyomtal anul haladhatott el felettük, me rt a bécsi «Képes Krónika* szerzője a XIV. század
első felében még ép állapotban t a l á l ta az ereklyéket rejtő kőkoporsót; de ugyanezen idő tájon már a csehek Szent Gellért földi maradványai ból két nagy csontot vittek Prágába, később
pedig — máig sem tudni, mi jogon — a bolognaiak és a "Velencze mellett fekvő Murano város lakosai is kaptak egy-két darabot belőlök. A Csanádon ma r adt ereklyék körűi később csak annyi
változás tör t ént, hogy őrizőik 1493-ban megváltoztak, a mennyiben a csanádi Szent Gellért apátság j ava it a püspökséghez csatolták s az ereklyék gondozása a benediktinusokról a francziskánusokra szállt át. Ezek őrködtek felettök 1514 j ú n i u s á i g, a mikor Dózsa György keresztes hada mint pusztító fergeteg jelent meg Csanád előtt. A fölbőszített tömeg a várost fölgyújtotta, menekülő püspökét pedig elfogta és nyársba húz t a. Ebben a nagy zűrzavarban és rombolásban aztán Szent Gellért ereklyéi is eltűntek. Nem lehet tudni: széjjel szórták-e Dózsa György keresztesei, vagy valamely jámbor szerzetes rejtette el azokat olyan helyre ah nnan többé elő nem kerültek.
Jobb sorsban részesültek a külföldre vándorolt ereklye-részek. A mur anói S.-Donato-egyházban őrzött csontok 1590-ig békében pihentek, ekkor azonban a Sagredo-család s a SanGiorgio kolostora csaknem egyszerre kérték Velenczébe szállításukat. Az első azért, mert Szent Gellért a Sagredo-családból származott, a második, mert a vértanú egykor a San-Giorgio Maggiore kolostor apátja volt. Antonio Grimani püspök akként intézkedett,hogy a Sagredo-családnak átadta Szent Gellért egyik csontját, a többi ereklye-részeket pedig 1593 augusztus 9-ikén kivétette a kis ólom-szekrényből s megengedte a San-Giorgio Maggiore akkori apátjának, hogy azokat átvigye egyházába. így jutott ak Szent Gellért meglevő földi maradványai a velenczei kolostorba s így lett a San Giorgio Maggiore temploma, melyet Palladio épített, s Göthe annyi ra szeretett, reánk magyarokra nézve a lagúnák városának egyik legérdekesebb temploma.
A Szent Gellért későkori utódjának, Dessewffy Sándor csanádi püspöknek vezetése alatt útra kelt magyar zarándokok ebben a kolostorban keresik föl most a vértanú ereklyéit, kinek olyan
dicső szerepe volt a kereszténységnek a magyar földön való meghonosításában, s ekkép közvetve a magyar állam alapításának nagy munkájában is.
Szana Tamás.
Forrás:Vasárnapi Újság 1900 szeptember 23
MAGYAR ZARÁNDOKOK VELENCZÉBEN.
A magyar keresztény egyház megalapításának a nyáron tartott kilenczszázados emlékünnepét kedvező alkalmul használta föl Dessewffy Sándor csanádi püspök arra, hogy híveivel elzarándokoljon első elődjének, a vértanú halált szenvedett Szent Gellért püspöknek, szülőhelyén, Velenczében nyugvó földi maradványaihoz.
A vallásos áhitAttal egyesült itt a hazafias érzület is. A zarándoklat résztvevői mint keresztények és mint magyarok kívánták leróni kegyeletüket az olasz származású magyar vértanú ereklyéi előtt. A zarándoklatot, melyben közel háromszázan vettek részt, előkelőségek és köznép, férfiak és asszonyok, városiak és falusiak vegyesen, a derék magyar főpap személyesen vezette. A múlt szept. 22-én indult el Budapestről a kis sereg, melyben ott voltak Lonovics József csanádi főispán, Bónay János torontáli főispán, Blaskovich Ferencz, Barabás Béla, Lázár György és Városy Gyula orsz. képviselők, Kiss János egyetemi tanár, Várady Árpád, Szentkláray Jenő, Hennen és Kun csanádi kanonokok, Platz Bonifácz tankerületi főigazgató, stb.
Másnap reggel Fiúméban a «Hegedűs Sándor» nevű gőzhajóra szálltak s azon folytatták útjokat Velencze felé. A hajón az elindulás után nem sokára érdekes jelenet folyt le. A felső fedélzeten oltárt rögtönöztek s Hennen kanonok misét szolgáltatott, miközben a zarándoklatban résztvevő papnövendékek és a szegedi tanítóképezde ifjai megható egyházi énekeket zengtek igen szép összhangzattal.
Velenczébe érkezésükkor a kikötő melletti szigeten levő SanGiorgio templomot kivilágítva találták. A parton nagy közönség várta az érkezőket. A lakosságot már jó előre értesítette a magyar zarándokok utazásáról Sarto velenczei patriarcha, úgyszintén a polgármester, a ki levélben is üdvözölte Dessewffy püspököt. A vendégek fogadásánál jelenvolt a velenczei osztrák-magyar konzul is.
Maga a voltaképi ünneplés a következő napon, szept. 24-én folyt le, midőn a magyar zarándokok és a hozzájuk csatlakozó velenczeiek a gondolák hosszú sorával Murano szigetre eveztek s az ottani San Donato templomban megfelelő szertartással magukhoz vévén Szent Gellértnek ott őrzött földi maradványait, azokat nagy pompával a San Giorgo templomba szállították át, melynek Szent Gellért egykor apátja volt. Az ereklyék átvitelekor Szentkláray Jenő kanonok prédikált. Ez ünnepies cselekményeknél jelen volt Velenczének összes egyházi és világi előkelősége és nagy népsokaság. A külső fényt emelte a sok magyar díszruha, melynek viselői közt ott lehetett látni az akkor épen Velenczében időző Berzeviczy Albert orsz. képviselőt és Lukács Antal főrendiházi tagot is. Az istentiszteletet Dessewffy püspök vezette; ő mondotta az ünnepi misét nagy számú infulások segédletével. A megnyitó szent beszédet magyar nyelven Várady Árpád kanonok és vallásügji miniszteri osztálytanácsos tartotta, mely után fölszentelték a templomnak emlékül vitt magyar zászlót és leleplezték az e zarándoklat emlékét megörökítő emléktáblát. Közben-közben a szegedi ifjúság énekkara énekelt. Utóbb egy olasz pap olasz nyelven tartott egyházi beszédben dicsőítette Szent Gellértet; aztán a közönség közt Szent Gellért életrajzát osztogatták ki.
Szobrász:Jankovics Gyula
Építész :Francsek Imre
(Bp City.org)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése