A hiedelmek zöme az egész nép vagy több nép tudatában nagyon
hasonló, vagy éppenséggel azonos. Alaprétegük még az őskorból, az emberi
gondolkozás gyerekkorából származik. Van azonban egy sajátos válfajuk, mely
egy-egy földrajzi hely — folyó, hegy, barlang, erdő — múltjához és mindenkori
jelenéhez fűződik.
A gellérthegyi boszorkányünnepek hiedelme is közéjük
tartozik. Kérdés azonban, hogy a különös, magányos, sziklás hegyről terjedt-e
el a hátborzongató hír, vagy pedig a néphitben már ősidők óta élő babona talált
itt konkrét helyet, amelyre rátapadhat. Arról van szó ugyanis, hogy a legtöbb
nép hitvilágában él egy magányos hegy, ahol a földöntúli lények — istenek,
rossz szellemek, ördögök, boszorkányok — varázslatos tetteket visznek végbe.
Finnugor rokonaink, a manysik és a chantik például magas,
szép fekvésű dombokat választottak áldozóhelyül, különösen kedvelték a
sziklákat. A honfoglaláskori pogány magyarokról tudjuk, hogy az új hazában több
hegyen rendeztek áldozati ünnepélyeket: az Ikva-parti Egykőn (ma Hegykővé
torzult az eredeti Egykő „szentkő" jelentésű neve), Tokaj hegyén,
Erdélyben az Ördögoltáron stb. A Gellérthegyen (akkoriban még Pesti hegynek
illetve Újhegynek hívták) mindezt megtalálták. Valószínű, hogy itt is pogány
ünnepség zajlott éppen, amikor a hittérítő Gellért püspök váratlan megjelenése
felbőszítette a csoportot és kiváltotta belőlük a történelmi gyilkosságot.
Adataink vannak arról, hogy az Árpád-korban a tiltott ősi vallás hívei a
Gellérthegy barlangjaiban folytatták a keresztény polgárok számára rejtélyes,
„ördögi" szertartásaikat.
Több évszázad telt el azután, hogy Kálmán király törvénybe
foglalta: „boszorkányok pedig nincsenek", de a Gellérthegyhez fűződő
boszorkányszombatok hiedelme nem pusztult el, sőt, szívóssága megdöbbentő
arányban tárul elénk a XVII —XVIII. századi magyar boszorkánypörökben. Pedig
akkorra a hegy már nem számított „kies helynek": tövében fürdők, tetején a
törökök „GüzElias"erődje, oldalában a Ráczváros a cserzőműhelyekkel, mind a
civilizáció eredménye volt. 1682. január 24-én az egyik híres debreceni
boszorkánypörben a vádlottak padjára került Dániel Kovácsné és Csókási
Györgyné, „Szentgellért hegyére járó, bűjös-bájos, ódó-kötő, másokat megrontó,
boszorkány, parázna személyek, orvok is." Vörös Ilona úgy vallott 1741-ben
Pakson, hogy az ördögök mátkája volt, fekete varjú és holló képében járt hozzá
a gonosz, így hívta a Gellérthegyre. Almási Szalai János prédikátor 1794-ben
Kassán kiadott könyvében ezt írja: „A boszorkányokról, kan ördögökről azt
mondják, hogy ezek az embert meg nyergelik és a' Szent Gellért hegyére vagy ők
tudják hova lovagolnak ..."
Mikor jártak a „boszorkányok" a Gellérthegyre, és
tulajdonképpen mit csináltak ott? A néphit szerint Szent György, Pünkösd és
Luca napján indultak a kopár hegytetőre, közlekedési eszközük macska, gyermek,
deák vagy férfiember háta volt, leginkább azonban szalmaszálon, seprűn, lóvá
varázsolt szalmakötegen utaznak. (Mellesleg: innen a „lóvá tenni"
kifejezés.) A hegyen aztán táncoltak, mint a forgószél és fajtalankodtak az
ördögökkel.
Vajon ez a különös ceremónia kizárólag a pogány magyarság
áldozásaiból származnék ?
Dömötör Sándor kitűnő tanulmányában (Szent Gellért hegye és a boszorkányok; 1940) így summázza a
tudományos véleményeket:
„Valószínű, hogy felülről szivárgott lefelé a boszorkányokra
vonatkozó hiedelmek egy része, azonban tagadhatatlan, hogy keveredett olyan
elemekkel, amelyek élő, a pogánykorból fennmaradt magyar hagyományok
lehettek."
Mit jelent az, hogy „felülről szivárgott lefelé" ?
Kálmdnchey Zoltán rajza
Ki mondta?...
Ki mondta, hogy nincsenek ördögök ? Ő nem ismerte az ocsmány
dögöt, a szörnyű némbert, a gellérthegyi üstök rühes szakácsnőjét, aki lába
közé kapván az éjszakát, a fellegekig riszálja magát? Én ismerem. Kihányta a
pokol, frissen-ásott sírom fölött guggol, s még itt is, túl a lét határain,
kénkö-bűzzel fertőzi álmaim.
Benjámin László
Ezen Dömötör azt érti, hogy a széphistóriákból,
népkönyvekből, legendákból, prédikációból, és nem utolsó sorban a magyarok
között letelepedett nyugati népcsoportok hiedelemkincséből. A boszorkányhit
ugyanis, és különösen a hegyi boszorkánymulatságok babonája más népeknél is
rendkívül elevenen élt. A németországi Harzhegységben például a furcsa alakú,
sziklás Brokkensberghez fűződtek az effajta hiedelmek. Goethe Faustjában is itt
játszódik (ez a Vénuszhegy) a „Valpurgis éj". Számos egyéb irodalmi és
zenei alkotás dolgozta fel ezt a témát; (csak egy példa: Musszorgszkij műve, az
„Egy éj a kopár hegyen"). A magas hegyek benépesítése isteni vagy ördögi
lényekkel még régebbi, mint maga a boszorkányfogalom. A görögök istenei az
Olymposzon, múzsái a Parnasszoszon laktak. A népmesék gyakori szereplője a
„nagy hegyi szellem". Nem lehetetlen, hogy a mózesi Szinai hegyének és a
krisztusi Olajfák hegyének legendája is erről az ősrégi hitről ágazott.
De térjünk vissza az ismerős Gellérthegyre! A Harz-iBrockensbergés a Gellérthegy analógiája nem erőltetett, már csak azért
sem, mert a Budán letelepedett svábok sokáig Blocksbergnek nevezték a mi
hegyünket. (Az igaziBrockensberg
is ezt a nevet kapta az újkorban.)
A gellérthegyi boszorkányünnep tehát, mint magyar változat,
szervesen illeszkedik a nemzetközihiedelemkincsbe. Egyes vidékeinken a név
függetlenné vált magától a hegytől: Gellérthegynek nevezik a helybéli magaslatot
is, ahol a falusi boszorkányok gyűléseznek. Nem kellett minden gyűlést
Pest-Budán tartani.
A legmakacsabb hiedelmek is elsorvadnak egyszer, ha a
tudomány még makacsabb. Ez esetben még nagy tudományra sem volt szükség, csak
arra, hogy az ember állandóan szemmel tartsa a Gellérthegyet. Felépült a
Citadella, majd a villák, a vendéglők, az utak, jött a villany. . . és ki hisz
ma már a budapesti „valpurgis-éjben" ? Legalább is abban, ami a
Gellérthegyen zajlik.
Szelíd hegyünk azonban nemcsak boszorkányokat szült a
babonás agyakban, hanem más fantazmagóriákat is. Gaál György 1804-ben ezt írja
„Furkáts Tamás levelei" címmel kiadott könyvében:
„Budán közönségesen azt beszéllik, hogy a' Szent Gellért
hegye nem sokára tüzet fog okádni és azért az emberek már olly félelembe
vágynák, hogy a' Hidat a' Dunából már kivették, ne talántán a' Híd-is, mivel
a'hegytül nem igen messzire áll, megégjen, és ezáltal a' Duna-is
megpörkölődjön." (Közli: Trócsányi Zoltán Régi világ, furcsa világ című
művében.)
Ez a hiedelem nyilván onnan ered, hogy a polgárok olvastak
vagy hallottak valamit a híres, távoli tűzhányókról, tudták, hogy azok is ilyen
magányos, csapott tetejű hegyek. Természetesen a Gellérthegy a tudomány szerint
sohasem lehetett vulkán.
Még egy hagyományt említek a Gellérttel kapcsolatban. A
budai hegyek mögött meghúzódó Tök községben még ma is mesélik az öregek, hogy a
Gellérthegy tetején „felvetődött" a pénz. „Úgy lángolt, mint mikor a
szalmakazal ég. Találtak is sok pénzt, akik a hegy hátulját kivágták." Ez annak
a nemzetközileg elterjedt babonának helyi alkalmazása, mely szerint a kóbor
láng, a lidérc megmutatja, hol rejtőzik a földbe ásott kincs. Így magyarázhatta
otthon egy-két Budára járó töki vásáros a gellérthegyi kőbányászatot.
A gellérthegyi boszorkányhiedelem jó témát adott Csók
Istvánnak „ Vámpírok" című kompozíciójához (Petrás István felv.)
Tökön iegyezte fel Loschdorfer Anna 1935-ben azt is, hogy
egy öregasszony megkente a hónalját és elszállt a János-hegyre. „Az Istennek
ami állatya van, az mind ott vót. Bőgtek a bikák, a tehenek bömbőtek, az
oroszlányok ordétottak, a kakasok kukorétottak. A boszorkányok meg
táncótak." Ez persze nem más, mint a gellérthegyi színjáték, és
valószínűleg azért szerepel a János-hegy, mert Tökről ez a látható legmagasabb
pont.
Ami a pénzfelvető lidércet illeti, Budapest földrajzi helyei
közül nemcsak a Gellértet, hanem a Rákos-patakot is meglátogatta. Kalina
Julianna gyűjtötte Rákoskeresztúron a következő „receptet": végy egy
fekete tyúk tojását, kösd át selyemkendővel, három hétig tartsd a hónod alatt,
és lidérc kel ki belőle, mely sok pénzt visz neked. Egy ember így is tett, de
tíz nap után a tojás már égette a bőrét, ő meg félt, hogy idejekorán kikel a
lidérc és elpusztítja. "
Most az olyan babonák felett tartolt rövid seregszemlét,
amelyek az emberi tudat legrégibb rétegéből származnak, és a világon majdnem
mindenütt elterjedtek. Azért „pestbudaiak", mert valamilyen helybeli
esemény alkalmával, vagy helybeli objektum kapcsán pattantak elő az
emlékezetből és léptek a tettek mezejére.
A régiek azt hitték, hogy ha valakit felakasztanak, az
szerencsétlenség. Van benne valami. De abban már semmi, hogy a szerencsétlenség
beleivódik a bitófába is, és akinek a házában akárcsak egy forgácsa is van a
bitónak, attól ez a megszállott forgács távol tartja az egyéb
szerencsétlenséget. 1843-ban Pesten egy kivégzett katona akasztófáját a nézők
forgácsokra törték és hazavitték. Még korábban, 1830-ban így panaszkodik a
Nemzeti Újság:
„Nem lehet kiűzni a pesti népből azt a babonát, hogy a
kivégzettek ruhái, körmei stb. szerencsét hoznak. Kivégzés után ez jó üzletet
jelent a hóhérlegényeknek."
Szendrey Zsigmond említi, hogy 1795-ben, Martinovicsék
kivégzésekor felrohant a tönkhöz egy fiatal lány, és egy kortyot ivott őz Pá!
véréből. E borzalmas babona szerint a kivégzettek vére epilepsziát gyógyít.
A „távoltartás" hiedelemcsaládjába tartozik az az eset
is, amely 1792-ben zajlott le néhány budai templom előtt. Nagyszombaton mise
után máglyákat gyújtottak, s amikor a fa csaknem szénné égett, kijött a pap
egyházi öltözetben, mormolt valamit és megáldotta a „néma szenet". A nép
széthordta és hazavitte a faszéndarabkákat, mert azt tartotta, hogy a villám
nem üt olyan házba, ahol ilyet őriznek, ős-pogány babona a keresztény egyház
áldásával! (Közli: Trócsányi Zoltán fent idézett könyvében.)
Tűzről és fáról szól az a pesti hír, amit a múlt század
utolsó évében közöltek a lapok. A Kerepesi Temetőben egy férfi korhadt
fakeresztet lopott. A bíróságon ezt vallotta: „Tetszik tudni, mint afféle munkásnak,
nagyon keserves az életem. Még a száraz kenyérre valót se tudom megkeresni.
Elpanaszoltam a bajom egy öregasszonynak, aki azt tanácsolta, hogy Szent György
napján éjfélkor menjek ki a temetőbe s hozzak magamnak onnét két fejfát. Ezeket
otthon gyújtsam meg, és ha parázzsá égtek, ugorjak rajtuk keresztül. Akkor
semmi bajom sem lesz többé. Kapok gazdag feleséget, akivel boldogan fogok
élni." A szentivánéji tűzugrás ősi mágiás szokása így élt tovább valahol
egy
Karpfenstein utcai ház harmadik emeletén.
• Az egyház és főleg a jezsuita rend általában — néhány
kivétellel — igyekezett irtani a pogány babonákat. De gondoskodott
utánpótlásukról is. Se szeri, se száma a pest-budai keresztény kegyhelyeknek,
melyek a betegeket „gyógyították". Szent Ignác vize, Xavéri Szt. Ferenc
ereklyéje, a Gellért-kápolnt, Máriaremete — mind megannyi
csodahely volt. Ezenközben az óbudai füvesasszonyok is
segítettek a szenteknek, hogy kevesebben szoruljanak kórházi kezelésre.
A modern nagyváros sem ment a szomszédba egy kis babonaságért.
A kereskedővilágban — ahol a szerencse sokat számított — például újraéledt a
vasnak és az újholdat idéző vaspatkónak őskori babonája. A vas szerencséthozó
szerepe már a vaskorszakban kialakult, mert a vas megvédte az embert a külső
csapásoktól. Az is misztikussá avatta, hogy tűzben született. Később ördögűző
erőt tulajdonítottak neki, a patkónak meg gyógy- és védőerőt. Úgy látszik,
tudták ezt a Dob utca 3-ban és a 16-ban is, amikor hetven évvel ezelőtt
vaspatkó, szereltek az üzletek két szélső ajtajába. A Károly körút (ma Tanács
krt) 6-ban a kapuszorítónak volt patkó alakja. Aki keres, ma is talál.
A Kőmíves Kelemen balladából ismert óbabilon építőáldozat
enyhe maradékát is napfényre tárta néhány régi ház lebontása: csirkecsontokat
találtak a habarcsban. A hidakról szóló babonát Arany János építette bele
Hídavatás c. költeményébe.
Befejezésül, röviden megemlítenék néhány divatos
„modern" babonát. Főleg tárgyakhoz fűződnek, helyesebben „bigyókhoz"
— műanyag vagy szőrállatkák, bojtok, figurák ezek — melyek a héber Kabala nevet
viselik. Autósok és vizsgázók nagy-nagy szeretettel óvják őket. Általában a mai
pesti babonaság a közlekedők és vizsgázók közül szedi legtöbb áldozatát. No meg
a lottózók és totózók közül.
E! kell azonban ismernünk, hogy az utóbbi évtizedekben
nagyon sok babona, hiedelem ment ki a pesti szokásból, illetve adta át a helyét
szelídebbeknek, játékosabbaknak. Bizony így van. Kopogjuk le!
De csak fán, és alulról felfelé, háromszor.
forrás: Budapest folyóirat 1966 június
forrás: Budapest folyóirat 1966 június
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése