A kosarat fölhúzták az árbocrúdra,
hogy hírül adják Pest-Buda népének: érkezik a bécsi vagy a mohácsi hajó
A Gellért-hegyet a középkorban még
Kelen-hegynek vagy Mons Pestiensisnek, azaz Pesti-hegynek hívták, minthogy a
Várhegytől délre húzódó part menti település Pesttel szemben Kis-Pestként
szerénykedett. Az 1400-as években kezdték mai nevén nevezni, a szent életű
püspökről, aki Szent István bölcs segítője és a fiatalon meghalt Szent Imre
herceg nevelője volt. Pater Gerardo Itália földjéről érkezett a Duna mellé,
hogy térítsen, tanítson, és végül pogány kezek közt
haljon mártírhalált 1046-ban a Pesti-hegy szikláin.
haljon mártírhalált 1046-ban a Pesti-hegy szikláin.
Saly Noémi Népszabadság 2002. szeptember 24.
Komor szirtek és szelíd lankák. A
pálos atyák barlangkápolnája, az áldott gyógyvizekre épült fürdők. A hajdanvolt
"csillagda" és unokája, a Sánc utcai csillagvizsgáló. A Kertészeti
Egyetem cinegenótás ösvényei és a hatalmas, föld alatti víztározó
méltóságteljes csillanása. Kutyák, szajkók, gyíkok. Nagypolgári villák és a
Citadella komor falai, golyónyomokkal és kiskatonák falfirkáival, akiknek itt
kellett félig gyerekként meghalniuk. Hány arca van ennek a hegynek, amelyre
nemigen figyelünk, hiszen leköti figyelmünket a világ egyik legszebb
panorámája. Bóklásszunk hát kicsit, mielőtt letekintenénk.
A Gellért-hegy a néphit szerint a
boszorkányok gyülekezőhelye volt: ide röppentek seprűn, fekete bak vagy kandúr
hátán lovagolva szombat éjszakánként az egész országból. Kivéve persze azokat,
akik itt éltek helyben, amíg az Erzsébet híd épülésekor nem rendezték a
rakpartot és a Döbrentei teret, majd 1933-tól meg nem indult a Tabán bontása.
Buda leghírhedtebb bordélynegyedének szép, fiatal és randa vén boszorkányai a
hegy oldalához fecskefészek módjára tapadó viskókban űzték iparukat, egy
lépésre a fürdőktől, amelyek közkeletű melléknevüket adták. A hegy gyomrába
mélyen benyúló barlanglakások előtt kecskék legeltek, pelenka száradt, szabad
tűzön sült a dunai hal.
A hőforrásokról a környéket Alhévíznek is nevezték, szemben a mai Lukács
és Császár fürdő vidékével, Felhévízzel. A Gellért fürdő előde, a Sárosfürdő, a
szerbek emlékét idéző, újjászületésére váró Rác fürdő és a régi rév nevét őrző
Rudas emberemlékezet óta vonzotta a gyógyulni, felüdülni vágyókat. Leghíresebb
vendégük alighanem Beethoven volt, aki 1807-ben bécsi orvosa javaslatára
nyújtózott el a gyógyvízben. Felballagott-e vajon a hegytetőre? Kóstolgatta-e
az olajosan csurranó borokat, amelyek a Gellért-hegy déli lankáin és a
Sas-hegyen termett szőlőből készültek, és tartották jókedvben és egészségben a
várost, míg az 1880-as években a szörnyű filoxéra egyszer s mindenkorra véget
nem vetett a budai szüreteknek?
A bor profán őszi ünnepével
szemben (amelyet egyhetes iskolai szünet tett még az aprónép számára is várva
várt eseménnyé) tavasszal ott volt a híres "tojásbúcsú", a
húsvéthétfő szent ünnepe. A Gellért-hegyi Emmaus-járás a város legnagyobb
egyházi eseményei közé tartozott: tízezrek kaptattak föl a meredek ösvényen az
öreg kálvária stációi mentén a feltámadás és a tavasz köszöntésére. Az
iparoslegények mellényének minden gomblyukában jácint, nárcisz, kezükben
tüllgalléros szagosvizes-flaska. A gyerkőcök almával, tojással dobálóznak,
Benedek bácsi, a híres tabáni mézeskalácsos asztalkájáról szaporán fogynak a
tükrös szívek, délutánra pedig itt is, ott is megszólal a muzsika, lengenek a
hinták, poros csizmák dobognak a letaposott füvön, pörögnek a szoknyák,
röpülnek a varkocsok.
Fokozni mindent lehet, még a budai nedűk zamatát is, de ehhez meg kell
várni a májust és vele a hegy árnyas lejtőin ma is termő szagos mügét, azt a
boszorkányos varázsfüvet, amellyel a környékbeli kocsmárosok bolondítják a bort
és fogyasztóit. Mit mesél Magyar Elek a krisztinavárosi Politikus Szatócs
kisvendéglő gazdájáról, Gürsch bácsiról? "...rakosgatta az öblös levesestálba
a gondosan összeválogatott, pirosló szamócaszemeket, szórta rá a törött cukrot,
öntötte hegyébe egy-két stampellivel a jófajta curaçaót. Nem takarékoskodott a
rubintcsillogású sashegyi vörösborral, kétannyit adott hozzá a fehérből,
amelyet gellérthegyi rizlingnek tisztelt a termelője, Kerkápolyi Károly,
ráhintett egy csipetnyi ingerlően fűszeres, fehérvirágú Waldmeistert (asperula
odorata = szagos erdei müge), s csak azután következett a forrongó, lelkesítő
pezsgő - Old England márkával szállította Pommery & Greno. Most hamar rá a
fedőt, egy félóráig senki fia sem nyúlhat hozzá, ennyi idő kell az öreg úr
szerint a zseniális keveréknek, hogy mesés harmóniába olvadjon egybe a sok
raffináltan nagyszerű íz, illat, zamat... Királyokhoz méltó ital volt a Gürsch
apó májusi bora, áhítattal tette az asztalra, s a törzsvendégek áhítattal
koccintották vele az első poharat."
Ez persze a békeidők zsongó májusa: már rég nem merednek ágyúcsövek a
város középületeire - a Citadella 1851-től úgy volt körbetűzdelve velük, hogy
egy esetleges újabb rebellió esetén mindent szakszerűen szét lehessen lőni, és
a delet sem a Gellért-hegyen feketéllő mozsárágyú dörrenése jelzi a
harangozóknak. A kosarat sem húzzák már föl az árbocrúdra, hogy hírül adják
Pest-Buda népének: érkezik a bécsi vagy a mohácsi hajó.
Az 1920-as években járunk. Vidéky
Emil, a Műegyetem gépészmérnök magántanára tart előadást "a Szent
Gellérthegy Lakosainak és Barátainak Egyesületében". Tekintetével
végigcirógatja a török kori fügefák csenevész, de még meglévő utódait, az
elvadult rózsákat, kitapogatja lábával a hajdani tehénkék hegyi ösvényeit,
felfülel az agg Robert Fahrer Felsőhegy utcai házacskájából kihallatszó
hárfafutamokra, beleszimatol kénes vizek, tímárpadlásokon száradó marhabőrök és
vaslábasokban sercegő libapecsenyék szagorgiájába. Somolyogva emlékszik
ifjúsága májusaira, amikor a Plósz-villában Széll Kálmán és Wlassics Gyula
táncoltatta a ház kisasszonylányait, és téli estékre, amikor a fiúcsapat
libasorban osont a hóban a balta nagyságú pincekulccsal, a kegyelmes úr borait
dézsmálni.
Szent Gellért ünnepén már őszbe fordul a hegy, lassan lángszínbe csapnak
a vízesés mellett a vadszőlő levelei, elcsitul a turisták zsivaja. Dúdolhatja,
aki még tudja:
"A vén Gellért-hegy oldalán tudok
egy kis padot, nem láthat minket senki ott, csupán a csillagok..."
Forrás: Saly Noémi| Népszabadság| 2002. szeptember 24.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése