Podmaniczky
Frigyes
báró nélkül alig képzelhető el a magyar XIX. század, ö volt az átmenet a Kossuth-időkből a ferenc jóni.zsefi korba, a „csonttörő nemzeti erőfeszítésekből az örök békéjűnek látszó királyságba” — írta Krúdy Gyula, aki még maga is látta a szálfahosszú, sovány, császárszakállas bárót jellegzetesen tipegő lépteivel a Kerepesi úton sétálni, vagy delente a Pannónia-szálló éttermébe belép
báró nélkül alig képzelhető el a magyar XIX. század, ö volt az átmenet a Kossuth-időkből a ferenc jóni.zsefi korba, a „csonttörő nemzeti erőfeszítésekből az örök békéjűnek látszó királyságba” — írta Krúdy Gyula, aki még maga is látta a szálfahosszú, sovány, császárszakállas bárót jellegzetesen tipegő lépteivel a Kerepesi úton sétálni, vagy delente a Pannónia-szálló éttermébe belép
Nevezték
Gibitz bárónak, mert soha nem ült le kártyázni, csak kibicelt Tisza Kálmán
tarokkpartijainál a Lloyd klubban, nevezték a XIX. század agglegényének, mert
soha nem nősült meg, de még gáláns kalandjairól sem tudott a pletykára éhes
főváros. Főként pedig kockás bárónak nevezték. (öltözékének köszönhette, hogy
egész Budapest ismerte. Csehországban szövetett, rikítóan tarka, kockás mintájú
anyagokból varrt ruhákat viselt, hozzá szürke keménykalapot és kamáslit.
Gomblyukából soha nem hiányzott a szekfű. Állítólag sajátos ruházkodását
óvatosság diktálta: egyszer egy inasa egész ruhatárát ellopta, s a takarékos
báró attól kezdve járt olyan öltözékben, amilyet senki más nem viselt.)
Elnök nélkül
A
feljegyzések nyárspolgárias beosztással élő, aggályosán pontos úriemberről
beszélnek, aki — Pulszky Ferenchez hasonlóan — alig mozdult ki Budapestről,
nyaralni sem utazott el, azt tartotta, sehol nem jobb nyáron, mint a
fővárosban.
Mozgalmas
életet tudhatott maga mögött, míg a fejlődés küszöbén álló Pest-Budán
megjelent, és letelepedett. Pesten született 1824- ben, de gyermekéveit a
Podmaniczkyak ősi fészkében, Aszódon töltötte, ahol állítólag feltalált egy
nagykerekű homOkfutót. Pesten járt középiskolába, majd jogot hallgatott
Késmárkon és Berlinben.
1848-ban
részt vett a pozsonyi országgyűlés felsőházának munkájában, a szabadságharcot
kapitányi rangban küzdötte végig a Károlyi-huszároknál. Világos után az
osztrákok besorozták közlegénynek; Milánóban és Innsbruckban szolgált. 1850-ben
került haza, mindössze huszonhat évesen visszavonult és csak az irodalomnak
élt. Sorra írta ábrándos, romantikus regényeit, amelyek közül „Az alföldi
vadászok tanyája” és a „Kék szemüveges hölgy” a legismertebb, de különösebb
irodalmi értéke egyiknek sincs.
Jellemző a
báróra, hogy halála előtt tekintélyes iratpaksamétát helyezett letétbe a
Nemzeti Múzeumban azzal a kikötéssel, hogy csak századik születésnapja után
szabad kibontani, amikor már a naplófeljegyzésekben szereplő személyek sem
élnek. Ám a naplók mellett megtalálták több regényének kéziratos másolatát is.
Az árusoknál elfogyott könyveit nem adatta ki újra, inkább lemásolta, hogy el
ne vesszenek.
Irodalmi
munkásságért 1859-ben levelező tagjává választotta az Akadémia. Ez az elismerés
felrázta az önmagába fordult bárót, és sorra vállalta a hivatalokat. Volt
egyházi bányakerület Világi igazgatója, a békési esperesség felügyelője, a
magyar északkeleti vasút személyügyi főnöke, az adriai biztosítótársaság
magyarországi képviselője, a hajléktalanok menhelye egyletének elnöke, s
mindezeken felül számos alapítványt létesített különböző közcélokra.
PODMANICZKY
KARIKATÚRÁJA
Az inasa ellopta
a ruhatárát
1861-től
negyvenöt esztendőn át volt országgyűlési képviselő, 1889- től az általa
alapított Szabadelvű Párt elnöke, tíz évig a Nemzeti Színház, s rövid ideig az
égisze alatt felépült Operaház intendánsa. (A tízéves jubileum alkalmából nyerte
el a cs. és kir. valóságos és belső titkos tanácsosi méltóságot.)
Sok
mindennel foglalkozott a báró, de igazán maradandót csak a Fővárosi Közmunkák
Tanácsa élén alkotott. Idősebb Andrássy Gyula gróf szorgalmazására a
közmunkatanács hivatalosan 1870-ben alakult meg, azzal a céllal, hogy
előkészítse és megvalósítsa a 'sürgető váfosrendezést, tehát pályázatok
kiírásáról, tervekről gondoskodjon, meghatározza a nyitandó utcák irányát és
szintjét, foglalkozzon a Duna-part kiépítésével, a fásításokkal, kezelje a
Fővárosi Pénzalapot, szabályozza a házak számozását, döntsön utcák, terek
elnevezéséről, megalkossa az építési előírásokat...
A
közmunkatanács élén előbb Tisza Lajos, majd Szápáry Géza gróf állt.
Mindkettőjük vezetése alatt számos értékes elképzelés született — például
Szápáry kötötte meg a szerződést a Sugárút kiépítésére —, de a tervek
megvalósítása Podmaniczkyra hárult. (1870. június 23-án, a közmunka- tanács
első ülésén felkérték Andrássy miniszterelnököt, hogy a tanács ülésein mindig
elnököljön. Ennek a kérésnek azonban nem tudott eleget tenni. A tanács
elnökének mégis őt tekintették, s a fővárosiakban megmaradt az a meggyőződés,
hogy a közmunkatanács mindenkori elnöke maga a miniszterelnök. Támogatta ezt
a hiedelmet az is, hogy elnököt valójában nem is neveztek ki. Mindvégig
alelnökök álltak a tanács élén.)
„Andrássy
volt az ötlet, Tisza az energia, Szápáry az udvariasság, Podmaniczky a
korrektség” — írta Siklóssy László, aki vaskos könyvben dolgozta fel a
közmunkatanács történetét. A korrekt kockás báró 1873-ban, tehát éppen a
városegyesítés évében lett a közmunkatanács alelnöke, s egészen 1905-ig
töltötte be ezt a tisztet. A legdöntőbb évtizedek voltak. Ekkor vált Budapest
nagykorúvá, ekkor alakult ki a város mai képe, szerkezete. A báró sokat vállalt
magára, elnöke voltpéldául
annak a bizottságnak, amely a Sugárút kiépítéséhez szükséges telkek
megvételéről tárgyalt a tulajdonosokkal, s dolgozott'abban a bizottságban is, amely
a tervezett Nagykörút vonalába eső parcellák árának megállapításával
foglalkozott.
Úttörés
Kortársai
azt valloták, hogy a báró optimizmusa lendítette tovább a városrendezési
munkálatokat a gazdasági válság nehéz éveiben, s ő volt az, aki visszaverte
azokat a támadásokat, amelyek a közmunkatanács megszüntetését célozták. Az
indok: léte sérti a főváros autonómiáját. A városházának ugyanis csak a
közmunkatanácsba beválasztott képviselői útján volt beleszólása az új Budapest
felépítésébe. (Jól érzékelteti a hangulatot Jankó János karikatúrája 1873-ból,
amely a szedett-vedett épületek között bolyongó magányos Podmaniczkyt mutatja.
Az aláírás:
„Szent rend, jöjjön el a te országod Pesten is.”)
„Szent rend, jöjjön el a te országod Pesten is.”)
Podmaniczky
Frigyes alelnökségének kezdetén már javában készült Pest, Buda és Óbuda
részletes szabályozási terve. Előzmény: a közmunkatanács még 1871-ben — alig
néhány hónapot hagyva a munkára! — pályázatot írt ki a városrendezésre. Leehner
Lajos, Feszl Frigyes, valamint Klein és Fraser londoni mérnökök díjnyertes
munkái közül azonban egy sem Valósult meg, mivel a közmunkatanács a végleges
szabályozási terv elkészítésével saját műszaki osztályát bízta meg. Igaz, hogy
ebben felhasználták a pályamunkák értékes megoldásait is. Ez a terv folyamatosan
készült 1876-ig, s alapja lett a város mai szerkezetének. A munka ütemére
jellemző, hogy 1871 elején még nem volt Pest-Budáról olyan megbízható térkép,
amelynek alapján a rendezési tervre azonnal nemzetközi pályázatot lehetett
volna kiírni.
Podmaniczky
elsősorban a Sugárúttal és a Belváros reformjával foglalkozott a legtöbbet. A
Sugárút célja a rendkívül forgalmas, de keskeny Király utca tehermentesítése, s
a belső városrészeknek a Városligettel való levegős összeköttetése volt. A
tervezett vonalon sok volt az üres telek, de útjában állt több tucat, javarészt
földszintes épület is. Valóságos úttörés volt a szakasz megnyitása.
A Sugárút
1876-ban készült el, ám a közönség csupán lassanként fogadta el; a
közmunkatanács csak 1880-tól tudta az üres telkeket eredményesen kiárusítani.
Sokan bírálták a Sugárút vonal- vezetését azzal, hogy sehonnan sehová nem
vezet, ráadásul egy jellegtelen építmény zárja le a mostani Engels térnél. (Ezt
a házat már lebontották.) Megépítése
előtt is
voltak viták, hiszen az látszott logikusnak, hogy egyenes vonalban fusson a
Lánchídra, ehhez azonban le kellett volna bontani a Bazilikát. Sok bírálatot
kapott az Operaház is, mivel díszes épülettömbje nem érvényesül, szűk telekre
ékelődik be. A közmunkatanács ugyanis nagyon olcsón kapta meg az akkori Hermina
teret. A mocsaras talaj végül ugyancsak megdrágította az építkezést. Menteni
akarták a menthetőt, s a városrendezők komolyan foglalkoztak a gondolattal,
hogy az Operaházzal szemben nyitnak egy másik széles utat, amelynek méltó
lezárása lehetne Ybl nagyszerű épülete. Ez az elképzelés meghiúsult.
3 bárány
utca
A Belváros
rendezése is nagy vitákat kavart. A közmunkatanács például már az ellen is
köröm- szakadtáig harcolt, hogy az Erzsé- bet-híd a jelenlegi helyére épüljön. Az
ő tervük az volt, hogy az új híd a mostani Pesti Barnabás utca vonalában ívelje
át a folyamot, ám útban volt a régi városháza. Pest eme jellegzetes épületét
néhány év múlva lebontották, de az Erzsébet-híd akkor már készen volt.
a régi Pest egy századfordulón lebontott része (Duna utca)
a régi Pest egy századfordulón lebontott része (Duna utca)
A főváros
mai lakói is láthatják: nem sikerült megoldani, hogy az akkori Hatvani, a mai
Kossuth Lajos utca egyenes vonalban vezessen a hídfőre. A városrendezés
kétségtelenül legmerészebb vállalkozása a régi Pestnek a mai Belvárossal való
felcserélése volt. Sokan sajnálták az itt eltűnt épületeket, utcákat, tereket,
hiszen valóban a történelem egy darabja pusztult el a Rózsa, Hal és Sebestyén
térrel, a Lakat, Zsibárus, Kéményseprő, Kötő és Zöldfa utcával. Emléküket
néhány Klösz- fotográfia őrizte meg az utókornak.
Alig ismert
helytörténeti tény, hogy Podmaniczky Frigyesről még életében utcát neveztek el.
A mai Rudas László utca a Jókai — akkor Gyár — utcáig viselte egy Podmaniczky
nevét, aki azonban László volt, s mint önzetlen telekadományozó írta be nevét a
város történetébe. A Podmaniczky utca folytatását, tehát a mai Jókai utcától a
Bajcs y-Zsilinszky útig terjedő rövid szakaszt 3 bárány utcának hívták, amelyet
azonban 1885-ben a közmunkatanács érdemes alelnökéről, Podmaniczky Frigyesről
neveztek el. Nagy dolog volt ez, hiszen a közmunkatanács például többszöri
nyomásra sem volt hajlandó még életében Baross Gáborról elnevezni a
józsefvárosi Stáció utcát.
FEHÉR BÉLA
Magyarország, 1982. január-június (19. évfolyam, 1-26. szám)1982-03-14 / 11. szám
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése