Kregár úr aTabánban
írta: Lendvai István
Mindenek elmúlnak egyszer
és igy nem csoda, ha világok összeomlása közben elmúlt a budai Gellérthegy alól
a Tabán is a maga mindenesetre mikroszkopikus, de okvetlenül színes kispolgári
embervilágával, amelynek sajátos életét odaát a keskeny, girbe-gurba utcák
között nem igen ismerte a tornyos-emeletes, lármás Budapest. Mielőtt azonban ez
a tabáni világomlás bekövetkezett volna: Kregár Ferenc ur, a pék és cukrász
szótlanul letette a fehér pékkötényt, ünneplőén úri feketébe öltözött és teljes
kényelemben elnyúlva, kivitette magát a farkasréti temetőbe, amelynek
barnarozsdás őszi vadgesztenyefáival szemközt, a Szürke Csacsihoz cimzett
vendéglőben ujbor és sültgesztenye mellett barátai és tisztelői még egyszer
megemlékeztek egykor volt jeles tulajdonságairól — és ezzel Kregár Ferenc ur
földi pályafutása befejeződött.
Kezdete ennek a
pályafutásnak a trieszti lelencházban volt még a XIX. század hatvanas éveiben,
ahonnan is előbb különféle próbálkozásoknak indult neki az apátián, anyátlan
fiú. Volt többek közt trombitás- posztillon is egy postakocsin, mely valahol a
szlovén hegyek közt szállitgatta annak a régi világnak utazó urait és hölgyeit.
Végül aztán a sütőmesterség rejtelmeibe avattatta be magát, hogy a ropogóshéju
kenyerek, jóízű fehér zsemlyék, kiflik, mazsolás kalácsok és finom rétesek
akkori kultuszának fehérkötényes ministránsává serdüljön. Az egykorú
inasnevelés kedvelt pedagógiai eszközeivel, a gyakori pofonokkal is
megismerkedett mellesleg, de ő ezt későbbi, megfontolt vallomásai szerint
szükséges rossznak tartotta, mert egyfelől nyugtalan vérmérsékletének különböző
leleményeivel éppen elégszer telt rossz fát nem
éppen a pékkemencc tüzére, hanem arra a közmohdásbeli tűzre. Másfelől pedig
később, legény- és mester- korában legalább kellő jártassággal és némi utólagos
elégtételérzettel tudta alkalmazni ezt a nevelést a keze alá került inasokon.
Elég az hozzá, hogy csinos, vidám és ügyes péklegénnyé cseperedett az
osztrák-magyar monarhia előbb említett adriai kikötővárosában és miután már
eléggé összebolyongta Trieszt utcáit a gazdája vevőinek hordott friss
süteményekkel, továbbá sok szivbeli örömet okozott a város gyermekhadának és
iskolás ifjúságának a hosszú rúdra akasztott friss perecekkel, amelyek
elkészültét dallamos tülköléssel hirdette meg utcák- hosszat, beszegődött
kemény három esztendőre a monarhia hodiérdekeinek szolgálatába.
Katonaviselt, világlátott
ember volt tehát, mikor kellő vándorlások után fölbukkant a magyar fővárosban,
hogy ő is hódítson magának egy életre szóló területet, mint azt tettrevágyó
ifjak általában tenni szokták. Pestbudán akkoriban tudvalevőleg még német szó
járta a hétköznapi életben. Érthető tehát, ha Kregár urat némileg poliglot,
azaz többnyelvű embernek ismerték világéletében, mert a pestbudai sváb
szóejtést elsajátította ugyan, de rendszerint tréfás beszédébe szeretett olasz
és szláv szavakat is vegyíteni, amellett pedig Árpád vezér nyelvét egészen
értelmesen törte, kissé mulatságos szlávos-németes zengzelre idomítva.
Mindenképpen komoly, jólszituált polgárként jelent meg családostul a .abáni
Hadnagy-utca egyik régi, zöldesvakolatu, kivül-belül olaszos jellegű emeletes
házában, hogy a sárgaréz mérlegserpenyők, a langyos kenyérszag és a legtöbbször
lármás pékmühely szőkébb világában élje le immár a mesteri önállóság magaslatára
jutott életét. Vasárnaponként vadgalambszürke, kackiásan
félrecsapott kalapjában, kivasalt szürke ruhájában, amelynek halvány rózsaszín
virágocskákkal hintett mellényén vastag aranylánc fityegett, keményitett
gallérban — amelyet állandóan a pokolba kívánt az ő vastag bikanyaka —
gavalléros sélapálcával és kissé táncos lépteivel maga volt a derüslelkü budai
nyárspolgár megtestesülésé. (Ha régebben távozott volna a föld alá, sírkövére
rávésődött volna a büszke jelzés: „bürgerlicher Bäckermeister“, polgári
sütőmester, sőt ő el nem mulasztotta volna ráíratni azt is: „und Konditor“,
mert arra mindig sokat tartott, hogy ő a cukrászsütemények művészetében is
járatos.) És ha ebbe a vasárnapi öltözetbe még belegondoljuk vállas, potrohos
termetét, arcvonásaival és bajuszával egyaránt Bismarckra, a vaskancellárra
emlékeztető gömbölyű fejét: végképp tisztában lehetünk azzal, hogy Kregár ur a
régi Tabánban nem csekély férfiú volt és pedig méltán.
Nem mintha csak ezekkel a
külsőségeivel okolnók meg népszerűségét. Elvégre Kregár Ferenc ur a hétnek hat
napján nem ilyen ünnepi díszben jelent meg a macskaköves Hadnagy-utcában és
virágos kocsmaudvarain, hanem egészen demokratikus módon, a minden pékek fehér
vagy legalább is fehérnek vélelmezett kötényében, belisztezett köznapi ruhában
és fején hol fehér vászonsapkával, hol tengerészsapkával, ez utóbbival trieszti
emlékeinek áldozva. Ámde a leghétköznapibb öltözködésből sem hagyta ki imént
leirt gömbölyű fejét s e gondosan magával hordott testrészéből soha ki nem
fogytak a tréfás, gyakran pajzán ötletek, gunyoros megjegyzések. A polgári
öntudat méltóságának, a derűs életbölcseletnek, a rumospohárkákkal és gyöngyöző
fröccsök- kel színezett nyárspolgári bohémségnek ez á vegyüléke tette őt
közkedveltté nemcsak
a vevői, továbbá a
kiskocsmárosok, a cselédlányok és a kisiparosok kategóriái előtt, hanem a
tabánjáró írók, újságírók, mindenféle művészek és művésznők előtt is.
Efféle vendégek pedig
hosszú éveken sűrűn jártak át a Tabánba, amelynek utcái a lábnak nem, de a
szemnek, az idegeknek igenis jólesően elütöttek a nagyvárosok unt« formizált
területeitől. Ott a régi német, szerb és görög ősök maradékai „szegények vagyunk, de jól élünk!“ — jeligével nem sajnálták sem maguktól a messziről
illatozói pecsenyék, a mindenféle izes ételek bő és akkor igazán olcsó
gasztronómiáját, sem a' kiskocsmák látogatóitól az olcsó, de jótleek,
italok felfrissítő és lélekvidámitó gyönyörüségeit. A regényes lelkületű, de
er szényükhöz mért realitással gondolkozó budapesti intellektuálisok ha
másutt nem: a pirosképü, fürgén bicegő Marada bácsi kiskocsmájának régi, de
érett fekete szedreivel minden nyári ruhára veszedelmes szederfája! alatt vagy
hazafias képekkel diszitett alacsony szobáiban okvetlenül találkoztak Kregár Ferenc úrral és elmésségeivel. A becsületes polgári sütőmester ugyanis
nyíltan hódolt annak az ő legsajátabb elvének, hogy „amit ma megtehetsz a
pékmühelyben, azt ne halaszd — a segédeidre bízni“. Az akkor divatos kispolgári
szólásmondás szerint mindig kész volt zokogó lélekkel és ünneplő ruhában
megjelenni a munka temetésén, Mint a vilmoscsászár-bajszu citerás és népénekes állította róla: hajlandó lett volna bármely kormányban vállalni nem
tárcanélküli, hanem munkanélküli miniszterséget. Mindebben persze volt némi
túlzás, de annyi bizonyos, hogy Kregár ur a legsürgősebb munka mellől is
szívesen át-átugrolt a közeli kiskocsmába. Italozási hajlamait mindenesetre
csak fokozta az a szociálptikai intézkedés, amely a pékmühelyben is
meglehetősen korlátozta az
éjszakai munkát.
Nem egyszer
gyönyörködhettek az imént emlitett miűvésznépségek abban a látványban is,
amikor Kregár ur nemcsak hűséges korcs farkaskutyája társaságában lépkedett a
söntésbe, hanem magával hozta karjain a két kedvenc sündisznaját és letette
őket a söntés kiszolgáló asztalának bádoglapjára.
A tüskés állatok olyankor nyomban elödugták fekete disznóorrocskájukat és látható gyönyörűséggel, csemcsegve felnyaldostak a bádoglapról minden bor- és sörmaradványt. Akárhányszor külön is megitatták őket adakozó kedvű állatkedvelők, aminek az lett a vége, hogy a sünikék gazdájukkal együtt illuminált állapotban kerültek haza a pékmiihelybe. Ott tudvalévőén ama fekete csótányok, azaz budai nyelven svábbogarak pusztítása miatt volt rájuk szükség. Ami a svábbogarakat illeti, azokkal fölöttébb gyakran bosszantották Marada bácsi vendégei a jeles péket s mert Kregár urnak többek közt az is szavajárása volt, hogy „Ami jár, az jár!“, a hatvanhatost játszó iparosok kártyacsatái közben sűrűén felhangzott a gunyoros nóta egy jókedvű újságíró szövegében:
A tüskés állatok olyankor nyomban elödugták fekete disznóorrocskájukat és látható gyönyörűséggel, csemcsegve felnyaldostak a bádoglapról minden bor- és sörmaradványt. Akárhányszor külön is megitatták őket adakozó kedvű állatkedvelők, aminek az lett a vége, hogy a sünikék gazdájukkal együtt illuminált állapotban kerültek haza a pékmiihelybe. Ott tudvalévőén ama fekete csótányok, azaz budai nyelven svábbogarak pusztítása miatt volt rájuk szükség. Ami a svábbogarakat illeti, azokkal fölöttébb gyakran bosszantották Marada bácsi vendégei a jeles péket s mert Kregár urnak többek közt az is szavajárása volt, hogy „Ami jár, az jár!“, a hatvanhatost játszó iparosok kártyacsatái közben sűrűén felhangzott a gunyoros nóta egy jókedvű újságíró szövegében:
A Dunában úszik egy pék.
Zsemléitől belelökték.
Mert ami jár, az jár.
Zsemlében svábbogár.
Úszik a hires Kregár
Mindez természetesen arra
az elharapózott rágalomra akart célozni, hogy Kregár ur ósdi budai
pékmühelyében sok a sváb bogár és megesik, hogy némelyiknek egy- egy alkatrésze
még a zsemlyetésztába is belekeveredik. Ugyancsak ezzel a sötét gyanúsítással
kapcsolatban beszélték azt is, hogy Kregár ur a boldog békevilágban egyszer a
hatóság elé került, mert egy méltóságos ur— milyen nagy ur volt az még
akkoriban!— svábbogarat lelt
reggelije közben egyik zsemlyéjének hófehér belében. Nagyobb baj azonban nem
lett belőle, mert Kregár ur, mint vádlott ártatlan képpel elkérte a bűnjelként
szerepelt zsemlyedarabot, leharapta belőle a svábbogárral terhelt részt, úgy
tett, mintha megrágdosná, lenyelte, aztán még ártatlanabb arccal igy szólt:
— Ó kérem, hiszen ez
mazsola volt, nem svábbogár. Tetszik tudni, én kuglófokat is sütök, onnan kerülhetett
véletlenül a zsemlyébe egy szem mazsola.
A bűnjel eltűnvén Kregár
ur mélységes gyomrában, mit volt mit tenni? Fölmentették s ma is eldöntetlen
titok, hogy a zsemlyében mazsola-volt-e vagy sem? Kregár ur egyébként az egész
történetből csak annyit szokott bevallani, hogy az valóban megtörtént, de nem
ővele, hanem egyik üzleti vetélytársával. Azt viszont ő is vállalta, hogy egy
éjszaka valami jogászgyerekkel mulattak a Marada-kocsmában, valamin
összeszólalkoztak úgy az egyik asztaltól a másikhoz és végül az egyik
jogászgyerek eltávozóban odahajitotta a névjegyét Kregár ur elé azzal a
zordon kijelentéssel:
— Holnapra elvárom erre a
címre a segédeit.
Kregár ur zsebre tette a
névjegyet és másnap reggel beállított a jogászgyerek lakására mind a két péksegédje
azzal, hogy mit tetszik parancsolni? A jogászgyerek elképedt. aztán elnevette
magát, hazaküldte a ,,segédek“-et és aznap este már együtt iddo- gált a
leleményes Kregár úrral. Lelemény dolgában, meg kell vallani, kifogástalan volt
a jeles pék. Marada bácsi, akivel különben állandóan zsörtölődött már vagy husz
esztendőn át, egy téli estén kitekintett a belső ivó vaskályhája körül levő
falkivágáson a söntésbe.
— Mit csinálsz, te mafla
pék? — kár- , dezte a szokott hangon Kregár úrtól, aki javában a hátát dörgölte
a sőntésbeli nagy jégszekrényhez.
— Viszket a hátam, te
mulya kocsmáros! — felelte Kregár ur ravaszul mosolyogva Bismarck-bajusza alól.
A kocsmáros nyomban megértett mindent, de mire kisánti- kált, már késő volt:
Kregár ur ledörgölte a hátával azokat a fehér számoszlopokat, melyekben az ő
három héten át csinált kocsmai adósságai voltak krétával feljegyezve a
jégszekrény ajtajára.
— Mit tehetek róla? —
ártatlankodott Kregár ur. — Viszketett a hátam, meg kellett dörgölnöm, mit
tudtam én, mi van oda- firkálva?
A vége persze
kényszeregyezség lett való- szinüségszámitási alapon.
Mindezek és hasonló dolgok
természetesen nemcsak Kregár urnák, hanem az egész Tabánnak arra a
kedélyességére vallottak, amely a Tabánnal együtt eltűnt az egykori kelta
telepen s a későbbi törökvilág nyomaiban keletkezett budai tájrészletből. De
ezt a nagy és fájdalmas eltűnést már nem érezte meg Kregár ur. Mennél inkább
emlegetik az újságok is, a girbe-gurba tabáni utcák kedvelői is, hogy
előbb-utóbb könyörtelenül lebontanak minden tabáni házat Kregár ur műhelyével
együtt, annál kedvetlenebbé vált az immár elöregedett s már. kutya és
sündisznók nélkül járó pék és cukrászmester. Mikor néhány budapesti iró és
művészember utoljára látta a Hadnagy- utcai kocsma öreg szederfája alatt fröcs-
csözni, akkor kicsit könnyes hetykeséggel vágta oda:
— Majd én megmutatom a
városi uraknak, hogy én mégis csak a Rácvárosban fogok meghalni!
Meg is mutatta. Két hónap
múlva a régi, keskeny, macskaköves utcákon, a félrecsa- pott-tetejü házak közt
koesikáztatta ki magát a farkasréti temetőbe, mert — „ami í,ár, az jár!“
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése