Az Est, 1924. március (15. évfolyam, 51-75. szám)1924-03-05 / 54. szám
írta: Krúdy Gyula
1780-ban Béer József Kajetan, aki a hétéves háborút mint tábori gyógyszerészlaboráns küzdötte végig, a Rácvárost És Krisztinavárost elválasztó kapunál megnyitotta a Szentháromsághoz címezett patikáját és szerelmi bűvitalokkal kereskedett.
Szerelmi bájital! Van az tán ma is a patikákban, de ,olyan mélyre eldugdossák, hogy megtalálni nem lehet. Beer József Kajetán gyógyszerész-mester idejében nagy üvegekben árulták ezt a folyadékot mindenfelé, ahol a szeretők és szc- retnivágyók piros csizmái kopogtak.
*
Ugyanebben az időben, amikor a Görög ucca sarkán, a régi rác templom tornya alatt a púpos patikárius a szerelmi bűvitalait kotyvasztotta,
— különböző üvegekbe a magas nemességnek és külön a hetivásáros polgároknak — lakott az Aranykakas uccában egy garabonciás, aki arról volt nevezetes, hogy felemelte a köpenye sarkát és megkozmásodótt minden leves egészen Óbudáig, Persze csak akkor emelte fel a köpönyeg sarkát, ha valamiért megharagudott. Egyébként békeszerető, liberális fiatalember volt, akinek egyéb dolga sem volt, mint Beer József Kajetán babonáságai, szerelmi kotyvalékái ellen védelmezni a hiszékeny polgárokat, azokban a girbe-gurba, piros- bánat-lámpásos kiskocsmákban, amely kocsmákból már ezidőtájt is bőség volt azokban a városrészekben, ahol sok a templom; — valamint azon ablakok alatt, ahol azért helyezték el virágos cserepet,. hogy elbujhásson mögötte a leselkedő leány, kiváncsi asszonyféle.
*
Tán a helybeli vendéglősök ágense volt a, garabonciás, vélné a mai olvasó ?
Nem, mert az ablakok alatt viszont arra buzdította az epekedő fehérnépet, hogy ugorjon ki a védelmező virágoscsererepek közül és fusson a tabáni temetőig, ahol a sírkövek és fejí'ák bizonyos órában megelevenednek, bajuszos legények, szakállas férfiak alakját öltik fel..
Hargitai Beáta grafikája után
De a garabonciás csak tovább hirdette a szerelmi bűvítalok haszontalanságát, anélkül, hogy eszébe jutott volna őket megpróbálni, pedig úgy fájt már a szíve, hogy a tenyerében hordta, mint valami törött fazekat. Rougyika minden férfihez, hajóshoz, halászhoz, katonához és a gacsoslábú pékhez elszegődött, mikor ideje elérkezett, éjfélkor vagy hajnalban. Csak Tallér járt szomjúhozva a ráctemplom körül: Beer József Kajetán a patikaajtóba állott és sapkáját félrecsapta:
— Igen, mert az emberek rájöttek, hogy a szerelmi bűvitai az én patikámban utolérhetetlen, — mondogatta a küszöbön, mert a patikárosok már akkor is más nyelven beszéltek, amikor portékájukról volt szó.
Rongyika most már a suszterekkel, szíjjártókkal, zsákhordókkal és az orrukon is szőrszálakat, viselő kőmívesekkel is hozatta a szerelmi bűvitait a gyógyszerésztől, de Tallér még mindig nem adta be a derekát, csak a fogát csikorgatta:
— Úgy kell engem szeretnie, amint vagyok. Bűvitai fogyasztása nélkül! — erősködött a bohó fiatalember.
A patikus szeme napról-napra növekedett, mint a pók a sarokban; a helybeli főtisztelendő papság -alig győzte feloldozni az asszonyságokat és kisasszonyokat, amikor gyónásukban mindent ráfogtak Beer bűvitalára, a kocsmárosok az öklüket rázogatták, mert a boldogtalan, reménytelen szerelmes, minden időknek legjobb kocsmatölteléke szinte végképpen kiment a divatból mióta orvosságos üvegben árulták a medicinát; csak a bábaasszonyok futkostak babonás köpenyegeikben a görbe uccákon és Tallér, az elzüllött fiatalember hirdette, hogy még valahol más városrészekben ismerik a medicina nélküli szerelmet is.
Beer József Kajetán, a tabáni kapu melletti gyógyszertáros rövidesen megvette volna az egész Rácvárost, ha valami esemény közbe nem jön;
Valami régi utazóládából, szekrényből vagy padlásról előbújt egy fejkötős öregasszonyka, aki tipegő lépteit, édeskés szavait, de legfőbbképpen mesemondásosan cifra pántlikáit, szivárványszínű kendőit, legénybolondító kötényeit valahonnan a gyógyszerészek ellenségeinek a földjéről hozta. Sátrat vert a patikával szemközt és a Dunáról jövő szél lobogtatni kezdte a sátorkaróra akasztott asszonyi holmikat. A szalagok oly hosszan lebegtek, mint a torony árnyéka, a kendők kibomlottak és betakarták az egész városrészt, a kötények megteltek jószagú rózsákkal.’
A sátornak első vevője Tallér volt Egy rőf pántlikát méretett és Rongyika örömében otthagyta a fiatal csókákat, amelyek nappal a kis ördögöket helyettesítik a tornyokon ; Tallér vállára röppent, mint egy lepke.
— Soha sem iszom többé szerelmi bűvitait! — rebegte és hajábafonta Tallér szalagját.
És Rougyika példáját, mint már az ilyenkor szokás, nyomban követték a városrész leglisztességesebb hölgyei is, akik eddig a szerelmi bájital élvezeténél hódoltak. A rác pecsenyesütők, a halfogók és a világ kezdete óta legdélcegebb kéményseprők nyomban belátták, hogy a női hódításhoz inkább illik a szellős, szagos kötény, mint, az alattomos bájital.
Mikor aztán már a helybeli borbély sem ajánlotta többé a sápadtarcú, bámészkodó fiatalembereknek Beer József Kajetán találmányát: a patikus úgy összezsugorodott, mint egy öreg tarisznya. Még jódarabig látták őt, amint a küszöbön csalogatólag kevergeti kupicáit rejtélyes italával, de a városrész Tallér körül csoportosult, a kis öregasszony pántlikáinál. Mire Beer József Kajetán bánatában elhalálozott
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése